highstream skrev:
Detta tycker jag är ett typiskt lantligt kök
[länk]
Nja...vad vi ser där är en blandning - lyckad tycker jag - av rent moderna element (t ex rostfria vitvaror, bänkskivan) och äldre (trägolvet, pärlspont i taket) och sånt som påminner om äldre formspråk utan att direkt efterlikna det (t ex luckorna och kaklet).
Alltså ett kök i ett äldre hus som har gjorts om för att inrymma moderna bekvämligheter utan att för den skull kännas främmande i huset. Ungefär som köket jag håller på att bygga i vårt 20-talshus.

De äldre elementen i det här köket, och det som de "äldre-liknande" anspelar på, är inte specifikt lantliga. Pärlspont hade man t ex lika mycket i stadsvillor som på landet under 1900-talets första årtionden. Det enda här som är någorlunda specifikt är planlösningen, som jag uppfattar är husets ursprungliga: Kök utan matplats, separat matsal - och den är alltså mer typisk för äldre stadsvillor än för landet.

Hehe okej då 8-)

99 Röster..
En till så är undesökningen statistiskt säkerställd ;)

Oj, jag hade visst inte röstat, bara svamlat...men nu har jag så då har du väl dina 100!

Jag försår inte hur man kan sätta in ett "modernt" kök och tro att det ska vara lika modernt om 20 år. 70-talsköken var toppmoderna på sin tid men helt otänkbara idag. Tror tyvärr många av de kök man ser idag kommer kännas gamla om redan 5-10 år. Jag föredrar ett kök som går i stil med tidsepoken på örvriga lägenheten/huset men med moderna lösningar. En vedspis i en 20-talslägenhet är ju t.ex. inte att tänka på. Lika orimligt med en minimalistiskt kök i en sekelskifteslägnhet. Finns skräckexempel där man rivit ut original kök från sekelskiftet och ersatt det med billiga standardkök på 70-talet och lagt över trägolven med plastmattor.

Självklart skall köket passa in i huset/lägenheten!

Tror oxå att dagens "moderna" kök kommer att vara helt ute om 5 år. Det känns skönt att veta för då kan man bryta ner skiten och köra på nåt nytt. Är jävligt trött på mitt Mano redan innan jag beställt eländet. Usch!

jag hoppas du skämtar :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.