Hej allihopa! Jag har en bostadsrätt på Gråberget i Göteborg med ett förskräckligt 80-tals kök. Kommer att fräscha upp detta kök snarast (lånebesked väntar :)) och behöver lite hjälp här på detta eminenta forum. Köket är kvadratiskt (340 cm) där de befintliga köksstommarna kommer att behållas och luckorna lämnas in på lackering/ eller bytas ut. Längs ena sidan löper i följande ordning: 40 cm bänkskåp med lådor, 60 cm bänkskåp med diskhoarna, 60 cm bänkskåp, Spis (ej infälld), 40 cm bänkskåp samt ett högskåp på 60 cm. Från vägg till spis löper diskbänk enligt bild. Vill ha en ny bänkskiva med underlimmad ho där istället. Tanken är att jag skall ta bort bänkskåpet (60 cm) närmast spisen och ersätta detta med en diskmaskin. Tilltänkta spisen är av märket Bosch (http://www.tretti.se/hln443050v) och därför vill jag hitta en matchande diskmaskin (Bosch) att placera bredvid. Kommer därför till min fråga: Går detta och hur kommer det se ut? Kan tänka mig att det kan se lite rörigt ut med de bredvid varandra och det bästa är väl att ha diskmaskinen närmast väggen till höger och skifta plats på bänkskåpen med lådskåpet närmast spisen. Det enda problemet (förutom ett jävla meck med att flytta på skåpen) är att arbetsytan blir mindre närmast spisen. För övrigt kommer jag satsa på en inbyggnadsmickro i högskåpet (gärna en inbyggd kaffemaskin, men i nästa liv) samt ny kyl/frys (alla maskiner av samma märke och givetvis rostfria). Nya bänkskivor, spiskåpa, handtag och nytt kakel tillkommer oxå. Uppskattar tips och råd angånde placeringen av diskmaskinen och allt annat också för den delen! :)
Mvh Erik

• DSCN1753.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sägs om att behålla nuvarande lucka, lacka/måla/byta och sen köra på den på diskmaskinen? Integrerad lucka kallas det visst, hursomhelst, då kommer det ju att se ungefär som nu. Tror inte att det blir så rörigt.

Lycka till med renoveringen!

/me
(som f.ö inte är förtjust i rostfritt men den diskussionen finns på annan plats)

Tack för svar Kjell! Skall kila iväg till Mediamarkt för att botanisera bland fabrikaten. Kanske blir riktigt snyggt med interigerad maskin och inte fullt så rostfritt. Är det någon mer än jag som överväger att behålla gamla stommar och renovera luckor? Anledningen till att jag gör det är dels att golvet , ett parkettgolv som jag lade förra året inte täcker helt under skåpen utan bara där jag kom åt, dvs där spis och kyl står. Planerar att banka dit nytt golv under diskmaskinen om jag placerar den bredvid spisen. Skulle jag välja att bygga ett nytt kök vill jag nog ha golvet heltäckande under alla skåp, även ifall man inte ser det med blotta ögat. Sedan har jag ganska högt i tak och det är löst på ett bra sätt med de gamla stommarna. Dessutom sparas det kulor också. Är bara lite orolig över att lägga ned pengar på ett, kanske, ovisst resultat. Tänkte även kika på Ikeas mörka laminatskiva med aluminiumlist. Kan bli riktigt snyggt med underlimmad ho. Någon som har koll på ikeas skivor? Detta skall bli spännande!

Mvh Erik

IKEAs bänkskivor har jag ingen erfarenhet av. Tänker välja deras kök till husbygget och tror nog att skivorna är OK.

Det finns ju budgetvarianter på köksrenovering. Att t.ex måla luckorna tycker jag är underskattat, det går mycket bra att rulla med filtrulle och få en slät o blank yta. Så är det tänkt att bli på luckorna på bilden. Den är från döttrarnas kök, ett 70-talskök med 85 cm hög diskbänk. Där rev jag bort bänkskivor och satte en 5 cm hög sarg på befintliga skåp för att komma upp i bättre arbetshöjd. Sen en ny skiva (billig, massiv från Cheapy) en nerfälld diskho och häll. Nytt kakel, inbyggnadsugn i befintligt högskåp. Sen blir det säkert omtapetsering också. Hittills är det väl runt 8 000 i mtrl, arbetet gör vi själva (förutom visst elarbete, där det såklart måste vara BEHÖRIG elektriker)

/me

• Grna_Vgen1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MaxiMagic skrev:
Från vägg till spis löper diskbänk enligt bild. Vill ha en ny bänkskiva med underlimmad ho där istället.
Överväg att behålla den gamle diskbänken och bytt enbart bateri. Man kan polera den gamla plåten till "nästan ny" tillstånd med bilpolerpasta ( vet ej vad den heter...Autosol?).
Gamla diskbänkar brukar vara av tjock plåt och är mer praktiska än något underlimmat modern tunnplåthistoria ;).
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.