2 677 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vilken köksstil föredrar du?
Sida 1 av 2
Vad föredrar du?
Oavsett stilen på övriga bostaden.
Oavsett stilen på övriga bostaden.
Eftersom vi bygger ett funkishus så ville vi ha något modernt. Tyvärr så var det Ballingslövs kök som ingick, vika jag tycker är lite tråkiga. Det fanns ingen ekonomi att välja bort köket för ngot annat så det blev deras "studio" i vitt.

/fredrik

/fredrik
Ser väl inte helt fel ut!
Näe, vi e rätt nöjda 
Men vi hade nog tänkt oss nånting supermodernt á la Kviks Mano eller eller nåt från HTH. Ballingslöv har iofs såna där vita luckor med trälist på kanterna, som är modernt nu, men det känns alldeles för 70-tal för oss
/fredrik
Men vi hade nog tänkt oss nånting supermodernt á la Kviks Mano eller eller nåt från HTH. Ballingslöv har iofs såna där vita luckor med trälist på kanterna, som är modernt nu, men det känns alldeles för 70-tal för oss
/fredrik
Tycker också att det visade köket är helt OK för att:
det är i vitt (tidlöst)
det är inte helt släta luckor
val av bänksskiva är mycket snyggt
och sist men inte minst - hörnet är riktigt schysst
Själv är jag nog ärkekonservativ när det gäller kök, alla vi tittat på har fått finna sig i jämförelsen med köket i vårt gamla hus. Det var ett Lillesjö (numera Myresjö), vita luckor modell "Herrgård". Det var dessutom otroligt bra kvalitet och såg fortfarande fräscht ut efter över tjugo år.
Vårt förstaval nu är IKEAs Lidingö, men i bakgrunden kan det finnas en utmanare från Vedums Kök.
Så det blir väl en röst på klassiskt, då eller?
/me
det är i vitt (tidlöst)
det är inte helt släta luckor
val av bänksskiva är mycket snyggt
och sist men inte minst - hörnet är riktigt schysst
Själv är jag nog ärkekonservativ när det gäller kök, alla vi tittat på har fått finna sig i jämförelsen med köket i vårt gamla hus. Det var ett Lillesjö (numera Myresjö), vita luckor modell "Herrgård". Det var dessutom otroligt bra kvalitet och såg fortfarande fräscht ut efter över tjugo år.
Vårt förstaval nu är IKEAs Lidingö, men i bakgrunden kan det finnas en utmanare från Vedums Kök.
Så det blir väl en röst på klassiskt, då eller?
/me
Det beror ju lite på i vilket hus köket ska vara också tycker jag, är det ett hus från sekelskiftet så kan det ju vara jättefint med ett klassiskt kök fast med moderna inslag som rostfritt etc.
Så det är från fall till fall anser jag.
Hade jag byggt ett nytt hus så skulle jag nog helst vilja ha ett så modernt kök som möjligt tror jag.
Så det är från fall till fall anser jag.
Hade jag byggt ett nytt hus så skulle jag nog helst vilja ha ett så modernt kök som möjligt tror jag.
Ser att moderna kök dominerar med över 70%, men när man tittar och läser på denna site får man intrycket att klassiskt kök skulle dominera. Jag tror de flesta inte vet hur ett modert kök ser ut, eller att man tror att man har ett modernt kök, men i själva verket har ett klassiskt kök "lite" modernt.
Modernt kök : http://www.binova.se/
Modernt kök : http://www.binova.se/
Svårt att svara på, tycker jag. Jag röstade på modernt (då jag tycker att det som ex Arne9000 visar är hur snyggt som helst) - däremot är det inte säkert att vi kommer välja något sådant till vår 30-tals trävilla. Oavsett vad man tycker om måste köket passa med huset, tycker jag.
Självklart skall man välja kök efter hur stilen är på resten av huset/lägenheten!
Sen kanske man inte väljer några extremiteter inom stilarna beroende på hur länge man har tänkt bo kvar, man får tänka lite på att eventuella framtida köpare inte ska tycka att det ser ut som köket from hell...
Huvudsaken är såklart att man trivs med köket allt annat är sekundärt
Sen kanske man inte väljer några extremiteter inom stilarna beroende på hur länge man har tänkt bo kvar, man får tänka lite på att eventuella framtida köpare inte ska tycka att det ser ut som köket from hell...
Huvudsaken är såklart att man trivs med köket allt annat är sekundärt
Så tänker jag också. Men å andra sidan så har jag hitills inte sett något kök i hus på Hemnet som jag inte vill riva ut och sätta in vad jag vill, så det kanske är ett personlighetsdrag?highstream skrev:
Jag håller med, det är inte ofta man ser kök på hemnet som man skulle fundera på att behålla..
Alla kan inte ha intresse/råd att fixa till sitt kök och det känns som att många inte riktigt bryr sig om hur det ser ut hemma.. Konstig tycker jag eftersom det är väl där man spenderar mest tid??
Alla kan inte ha intresse/råd att fixa till sitt kök och det känns som att många inte riktigt bryr sig om hur det ser ut hemma.. Konstig tycker jag eftersom det är väl där man spenderar mest tid??
Känns som en fånig fråga :-[ men vad är skillnaden på ett klassiskt och ett lantligt kök? Lantligt vet jag hur det ser ut men hade ingen aning om att det fanns klassiska oxå...
Själv längtar jag till när det går att elda i vedspisen i vårt nya lantkök. Lite komiskt att jag för ett år sen inte visste att jag ville ha ett gammalt trähus. Sambon drog iväg mig på ett par visningar och jag blev helfrälst! Skulle aldrig trivas i ett sånt kök som Arne9000 länkade till. Kan tycka dom är jättefina nu men hur ser vi på dagens kök om 10-15 år? Inbillar mig att den lantliga stilen är mer gångbar över tiden även om det är vääldigt poppis med lantkök just nu.
Själv längtar jag till när det går att elda i vedspisen i vårt nya lantkök. Lite komiskt att jag för ett år sen inte visste att jag ville ha ett gammalt trähus. Sambon drog iväg mig på ett par visningar och jag blev helfrälst! Skulle aldrig trivas i ett sånt kök som Arne9000 länkade till. Kan tycka dom är jättefina nu men hur ser vi på dagens kök om 10-15 år? Inbillar mig att den lantliga stilen är mer gångbar över tiden även om det är vääldigt poppis med lantkök just nu.
Tja, jag tänker mig att det är ett kök som du hittar i en sekelskifteslägenhet i stan, en köksstil som har hållt sig i 100år och gör det i 100år till utan för mycket uppgradering. Sen kan det självklart vara moderna lådkonstruktioner osv
Min åsikt iaf
Min åsikt iaf
Tycker det är svårt att välja...man lägger in så olika saker i de där orden...
"Modernt" är väl i o f s hyfsat entydigt. Men "lantligt", vilken stil menas då? På sjuttiotalet fick det ordet nog de flesta att tänka på furu på längden och tvären för det hade man dåförtiden för sig var rustikt. Numer dyker ordet oftast upp när det är pärlspont, kanske metrokakel etc men den stilen är (som jag tjatat om förut) snarare äldre än lantlig, för den var lika vanlig i stan som på landet. Skillnaden mellan stad och land handlade mer om planlösning - på landet hade man stora, öppna kök med matplats i, i "bättre" stadsvillor arbetskök och matsalen separat.
Och vad är då "klassiskt"? Det är ett sånt där ord som alla menar olika saker med. Ungefär som "stilrent", ett annat ord som man lägger in litet vad som helst i; det enda man kan vara någorlunda säker på är att de inte talar om en stil som de ogillar. "Klassiskt" är något som inte är toppmodernt men som man gillar. M a o nästan vad som helst inkl "lantlig" och "äldre" stil...
"Modernt" är väl i o f s hyfsat entydigt. Men "lantligt", vilken stil menas då? På sjuttiotalet fick det ordet nog de flesta att tänka på furu på längden och tvären för det hade man dåförtiden för sig var rustikt. Numer dyker ordet oftast upp när det är pärlspont, kanske metrokakel etc men den stilen är (som jag tjatat om förut) snarare äldre än lantlig, för den var lika vanlig i stan som på landet. Skillnaden mellan stad och land handlade mer om planlösning - på landet hade man stora, öppna kök med matplats i, i "bättre" stadsvillor arbetskök och matsalen separat.
Och vad är då "klassiskt"? Det är ett sånt där ord som alla menar olika saker med. Ungefär som "stilrent", ett annat ord som man lägger in litet vad som helst i; det enda man kan vara någorlunda säker på är att de inte talar om en stil som de ogillar. "Klassiskt" är något som inte är toppmodernt men som man gillar. M a o nästan vad som helst inkl "lantlig" och "äldre" stil...
Detta tycker jag är ett typiskt lantligt kök
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8826
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8826