Nu har jag rivit ned kaklet i mitt kök och ska börja med underarbetet inför att sätta det nya kaklet men hur och vad ska jag använda för att få ett bra och jämt underlag som kaklet fäster bra på? Väggen (betong) är ju inte världens jämnaste efter man har hackat och skrapat som en tok.

Spackla väggen med ett mineraliskt bundet spackel, förslagsvis cementspackel. Absolut inte något torkande vanligt sandspackel.

Alternativt kan du limma upp en renoveringsgips på 6,5 mm.

Ett annat tipps e att spackla me fixet... så slipper du köpa fler produkter...

....det låter ju som den enklaste lösningen. Vilket lim använder man och gör det något att underlaget är ojämt?

I det här fallet kan man använda sättlim, pl400, pl600 och så vidare. Det är inte så vansinnigt petigt. Se bara till att limmet hamnar där skivan ligger dikt an. Är det mycket ojämn kan det vara smidigt att limma med något utfyllande, till exempel gipsbruk eller liknande.

Vilket spackel är bäst för gipsskivans avfasning, cementspackel eller fix eller? Med små plattor/mosaik vill jag ju gärna ha så jämnt underlag som möjligt innan jag kaklar.

Det spelar ingen större roll vad du spacklar falsen med så länge det är mineraliskt bundet. Både fix och cementspackel funkar fint.

Om man drar ut fixet med tandade spaden längs med falsen borde man ju nästan kunna skippa "för-spackling", men det kanske bara funkar med större plattor? Hur gör ni proffs? Som amatör har jag ju gott om tid för lite extra spackling!

Så gör vi när det är lite större plattor. Kan vara lite vanskligt med mosaik, där är det så lätt att fixet tränger upp i fogarna om det är för tjockt med fix under.

Tackar för tipsen!

Ska sätta några repgips och kommer att behöva behålla falsen på åtminstone ett ställe. Där det är möjligt "lägger" jag skivorna för att få så stora sjok som möjligt. Bakom fläktkåpan blir det istället stående skivor med skarv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.