Vad skiljer en billig och dyr granitskiva åt? På Kvik finns en svart granitskiva på 120x60x3 cm med uttag för häll. Priset är under 3000kr. Är det något fel med en skiva som är så billig?

Tompa

Det kanske är en felbeställd skiva som de försöker sälja ut?
Det brukar inte finnas färdigkapade/urtagna granitskivor i lager utan dessa tillverkas på beställning då det finns så många olika hällar osv.

Visst är det en beställningsvara, men till fast pris av ca2800 något kr. Står med i deras prislista.
Är klart sugen på den men vill ju inte få något skräp som spricker och har sig.

Tompa

Tackar för era svar. Skall kolla runt lite så får vi se. Förmodligen blir det sten från något etablerat stenhuggeri. Det är ju ändå en sån liten bit att merkostnaden för att få en "bra" sten inte blir oöverkomligt.

Tompa

Om det nu finns ett kvalitetsmått på stenar, varför marknadsförs inte detta ordentligt? Det skulle nog stenbranschen vinna en hel del på.

Hade för mig att det var behandlingen av stenen som var dyr. Själva graniten är väl knappast någon större kostnad. Prisskillnaden mellan olika färger/mönster har jag fått förklarad med att de bryts på olika ställen och transportkostnaden ger skillnaden.

Om detta stämmer så verkar det ju märkligt om det skulle finnas olika kvaliteter på stenen. Varför överhuvudtaget lägga ner arbete på en råvara av sämre kvalitet, om råvaran är billig?

Det som borde kunna ge utdelning i lågt pris är ju om stenen är förädlad så lång det går i något biloigt land?

Jo men när du säger 20-30 % menar du inte bara "slutbearbetningen" i form av skärning polering av nya kanter etc. då. Oftast så får väl stenfirmorna in bänkskivorna "färdiga", dvs långa längder med färdigbearbetade ytor. Och som stenfirman sedan kapar och fixar till ytan på skärningen och ev hörn eller urfräsningar.

Kviks granitskiva med urtag för häll är inte någon felbeställning utan finns med i ordinarie sortiment. Antar att det är något standardmått av något slag som är vanligt förekommande.

Oj, mkt bra utförlig info! tack! ( jag har nyss kommit i kontakt med estiskt företag som säljer granitbänkar till sverige. men blir osäker på om jag vågar köpa ifall kvaliteen inte är helt 100)

Köpte stenskivor av Kviks underleverantör Diapol. De kostade 25% mer än att handla från Bror Thörner. Jag var dessutom tvungen att returnera dem för att slipningsarbetet och själva stenkvaliteten var för dålig. De kom och mätte och gjorde en jättefin CAD-ritning på stenarna. Tyvärr stämde inte måtten med verkligheten när de sedan kom med stenarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.