3 190 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Fullhöjdsfrys för inbyggnad???
Sida 1 av 2
Hej, allihopa! Tillverkare som Bosch och Siemens har ju kylskåp på omkring 180 cm för inbyggnad, men det verkar inte som att de har några inbyggnadsfrysar i samma stlk! 
Jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig och ge nåt exempel på fullhöjdsfrys och kyl med identiska mått (runt 180 cm eller gärna ännu högre) från nån tillverkare (som inte kostar skjortan)? Ge helst direktlänk eller fullständigt produktnamn!
Tack på förhand!
Mvh Henke
Jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig och ge nåt exempel på fullhöjdsfrys och kyl med identiska mått (runt 180 cm eller gärna ännu högre) från nån tillverkare (som inte kostar skjortan)? Ge helst direktlänk eller fullständigt produktnamn!
Tack på förhand!
Mvh Henke
Alla inbyggnads/integrerade produkter kostar mer, oftast mycket mer, än fristående.
Vi vill själva ha, precis som du, integrerad fullhöjdskyl och fullhöjdsfrys. AEG har dessa, inbyggnadsmått 180cm högt. Dock fick jag reda på häromdagen att dessa produkter ingår i deras 'Plus'-sortiment som bara säljs via köksleverantörer (Ballingslöv, Puustelli m.fl.) och kan inte köpas i vanliga vitvaruhandeln. Och naturligtvis får du inte köpa bara frysen från köksleverantören med mindre än att du köper köksskåen också. Snacka om att konkurrensen inte är fri. >
Förhoppningsvis har jag fel, detta var det besked jag fick i en vitvarubutik, men tyvärr verkade de säkra på sin sak...
Det alternativ som finns är som sagts två kylar och två frysar med inbyggnadshöjden 90 cm vardera. Fördelen är att man då kan sätta de båda kylarna överst och frysarna underst. Nackdelen är att varje kyl eller frys kostar 7-8.000 vilket tillsammans blir ca 30.000.....
Vi vill själva ha, precis som du, integrerad fullhöjdskyl och fullhöjdsfrys. AEG har dessa, inbyggnadsmått 180cm högt. Dock fick jag reda på häromdagen att dessa produkter ingår i deras 'Plus'-sortiment som bara säljs via köksleverantörer (Ballingslöv, Puustelli m.fl.) och kan inte köpas i vanliga vitvaruhandeln. Och naturligtvis får du inte köpa bara frysen från köksleverantören med mindre än att du köper köksskåen också. Snacka om att konkurrensen inte är fri. >
Förhoppningsvis har jag fel, detta var det besked jag fick i en vitvarubutik, men tyvärr verkade de säkra på sin sak...
Det alternativ som finns är som sagts två kylar och två frysar med inbyggnadshöjden 90 cm vardera. Fördelen är att man då kan sätta de båda kylarna överst och frysarna underst. Nackdelen är att varje kyl eller frys kostar 7-8.000 vilket tillsammans blir ca 30.000.....
Suck, det låter inte bra alls... >
Jag kanske måste ta en fullhöjdskyl och två halvhöjdsfrysar då (så borde jag få ner priset lite grann iaf)... Men då gäller det att de blir exakt lika höga tillsammans för att det inte ska se konstigt ut. Lär väl bli omöjligt förstås... :'(
Nån som har nåt glädjande besked? Väldigt underligt att det inte säljs nån fullhöjdsfrys när kylarna säljs i den stlken...? Det borde ju vara det första man frågar efter om man ska köpa kylen!
Ibland förstår jag verkligen inte hur tillverkarna tänker!
Mvh Henke
Jag kanske måste ta en fullhöjdskyl och två halvhöjdsfrysar då (så borde jag få ner priset lite grann iaf)... Men då gäller det att de blir exakt lika höga tillsammans för att det inte ska se konstigt ut. Lär väl bli omöjligt förstås... :'(
Nån som har nåt glädjande besked? Väldigt underligt att det inte säljs nån fullhöjdsfrys när kylarna säljs i den stlken...? Det borde ju vara det första man frågar efter om man ska köpa kylen!
Ibland förstår jag verkligen inte hur tillverkarna tänker!
Mvh Henke
Vi har köpt IKEA CBI 601, http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=50920&langId=-11&categoryId=16279&chosenPartNumber=44535510, 2 st. Då får vi två frysar nere och två kylar uppe. Du kan också köpa 2 st CBI 608, http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=50569&langId=-11&categoryId=16279&chosenPartNumber=60027054 , och placera ovanpå varandra och vill du ha kyla så köper du 2 st CBI 604 och placerar ovanpå varandra.
Det var ju ett fiffigt förslag! Och det måste ju gå att sätta en enda stor skåplucka på de båda frysarna så att det ser ut som en enda stor frys när dörren är stängd! Rätt billigt blir det oxå - runt 13 papp... 
Synd att de var såna energislukare bara, de där frysarna! Skulle kunna sänka energiförbrukningen med hälften om man kunde haft en fullhöjdsfrys ist! (Plus att man skulle få lite mer frysutrymme i en stor istf två små...)
Aldrig kan man få vara riktigt nöjd.
Mvh Henke
Synd att de var såna energislukare bara, de där frysarna! Skulle kunna sänka energiförbrukningen med hälften om man kunde haft en fullhöjdsfrys ist! (Plus att man skulle få lite mer frysutrymme i en stor istf två små...)
Aldrig kan man få vara riktigt nöjd.
Mvh Henke
Jag får också tacka för Ikea-tipset, är helt klart ett alternativ.
Har dock bott ett halvår i stuga med just det kombinerade kyl- och frysskåpet. Var inte riktigt nöjd med kvalitéen.
Backarna i frysen gled väldigt ojämnt ut och in. Ofta fastnade de om man inte drog exakt mitt på lådan. Dessutom är de helt vita, föredrar genomskinliga backar så man kan se vad som är i. Den nedersta backen är väldigt grund, den går bara halvvägs in, antar att det är kompressorn som tar plats bakom. I den lådan fick man inte plats med några större matvaror. Inredningen i kylskåpet, framförallt i dörren, var lite racklig, ett par fack hade redan gått sönder. Den största invändningen är att det bara finns en kompressor och bara ett temperaturreglage. Det var lite svårt att ställa in. Hade man lagom temperatur i kylen blev det för varmt i frysen och vice versa. Det fanns inte heller någon snabbinfrysning.
Det är dock skillnad om man köper Ikeas separata kylar och frysar där varje del har sin egen kompressor. Siemens och AEG frysarna är naturligtvis bättre och med lägre energiförbrukning, men priset är mer än dubbelt så högt. Det tål att tänka på som sagt.
PS. Ringde precis en köksleverantör, Kvik, o frågade om de sålde vitvaror utan att man köpte köksskåp hos dem. Javisst, sa mannen som svarade. Han var ganska ny, han fick modellbeteckningarna och skall återkomma. Så vi får väl se. Skriver några rader och berättar hur det gick.
Backarna i frysen gled väldigt ojämnt ut och in. Ofta fastnade de om man inte drog exakt mitt på lådan. Dessutom är de helt vita, föredrar genomskinliga backar så man kan se vad som är i. Den nedersta backen är väldigt grund, den går bara halvvägs in, antar att det är kompressorn som tar plats bakom. I den lådan fick man inte plats med några större matvaror. Inredningen i kylskåpet, framförallt i dörren, var lite racklig, ett par fack hade redan gått sönder. Den största invändningen är att det bara finns en kompressor och bara ett temperaturreglage. Det var lite svårt att ställa in. Hade man lagom temperatur i kylen blev det för varmt i frysen och vice versa. Det fanns inte heller någon snabbinfrysning.
Det är dock skillnad om man köper Ikeas separata kylar och frysar där varje del har sin egen kompressor. Siemens och AEG frysarna är naturligtvis bättre och med lägre energiförbrukning, men priset är mer än dubbelt så högt. Det tål att tänka på som sagt.
PS. Ringde precis en köksleverantör, Kvik, o frågade om de sålde vitvaror utan att man köpte köksskåp hos dem. Javisst, sa mannen som svarade. Han var ganska ny, han fick modellbeteckningarna och skall återkomma. Så vi får väl se. Skriver några rader och berättar hur det gick.
Har nu fått svar från Kvik. Det går alldeles utmärkt att köpa bara vitvaror från dem.
Fick också pris (enligt prislista) från dem.
AEG frysskåp AG91850-4I, höjd 178cm, helintegrerat för snickerdörr, 11.290:-
AEG kylskåp SK91800-4I, höjd 178cm, helintegrerat för snickeridörr, 10.525:-
Jämför man då med 2 st Ikea frysskåp, så blir prisskillnaden (innan prutning
) inte mer än 4´, men man får ett bättre, större och energisnålare frysskåp.
Fick också pris (enligt prislista) från dem.
AEG frysskåp AG91850-4I, höjd 178cm, helintegrerat för snickerdörr, 11.290:-
AEG kylskåp SK91800-4I, höjd 178cm, helintegrerat för snickeridörr, 10.525:-
Jämför man då med 2 st Ikea frysskåp, så blir prisskillnaden (innan prutning
Jo, energimässigt är det inte bra med en stor dörr - men det blir ju iofs fallet med ett stort skåp oxå... Tycker personligen att det är snyggare med en stor dörr - precis som på skafferiet bredvid!Hemmakatten skrev:
Men ojojoj va bra det låter med AEG-skåpen hos Kvik! Tack för tipset!!! Visserligen blir den totala skillnaden runt 9' jmfrt med IKEA, men skåpen är ju som sagt bättre och frysen är självavfrostande (trevligt att slippa sorma med avfrostning när skåpet är inbyggt...) plus att energiförbrukningen nära nog halveras (vilket bör motsvara runt 400kr per år)!!!
Konstigt att inga "vanliga" handlare verkar få sälja AEG-skåpen. Efter lite googlande hittade jag dessa skåp på ett par ställen i Danmark - för ca: 16000 sek inkl frakt. Tyvärr verkar de inte leverera till Sverige...
Blir intressant att höra vad du lyckas pruta ner dem till (om du nu ska ha dem). Keep us posted!
Förresten, de finns kanske hos nån mer kökstillverkare oxå utan att man behöver köpa deras luckor...? Kan vara värt att kolla upp!
Mvh Henke
Jo, vi kommer säkert att köpa dessa skåp.
Vad som är intressant här är att man kan köpa vitvaror via köksleverantörer (det måste förstås gå bra att köpa hos andra än Kvik). Det ökar ju marknaden för oss. Vi kommer att be om offert på alla våra vitvaror dels från några köksleverantörer dels från rena vitvaruaffärer.
Vad som är intressant här är att man kan köpa vitvaror via köksleverantörer (det måste förstås gå bra att köpa hos andra än Kvik). Det ökar ju marknaden för oss. Vi kommer att be om offert på alla våra vitvaror dels från några köksleverantörer dels från rena vitvaruaffärer.
Jo, det vore trevligt om dessa AEG-skåp går att få tag i hos andra köksleverantörer oxå utan att man behöver köpa deras luckor... Detta verkar dock vara upp till köksleverantören - inte AEG. Men om köksleverantören är kinkig kan man ju alltid påpeka att Kvik erbjuder denna lösning så borde det inte vara omöjligt att ändra på... 
Mvh Henke
Mvh Henke
Vad blev det för frysar?tallmilan skrev:
Kvik har en mindre modell som inte är lika hög, dock högre än "halvhöjd"... kostar runt 6 000 kr /styck.
Nu är våra skåp inhandlade o monterade. Det blev två stycken frysskåp AG98850-4I, 90cm höga, och två stycken kylskåp, SK98800-4I, även de 90 cm höga. De båda kylskåpen står ovanför de båda frysskåpen. Alla skåpen är helintegrerade, dvs. med snickerilucka framför. Vi är supernöjda!
Både med inredningen, kvaliteten och energimärkningen (A+). Det är dessutom jätteskönt att ha kylskåpen ovanför frysarna. Man behöver aldrig böja sig ned, har lätt överblick och kan, om man vill, ha olika temperatur i de båda kylskåpen.
Jämförelse med den integrerade kyl/frysen från IKEA vi tidigare haft går nästan inte att göra - det är mkt stor skillnad i kvalitet! Det enda lilla minuset är att integrerade kylar och frysar rymmer mindre än 'vanliga' kylar och frysar, men det visste vi om från början.
Det hela slutade med att vi köpte allt från en lokal handlare, där vi fick absolut bästa pris - och god service.
Jämförelse med den integrerade kyl/frysen från IKEA vi tidigare haft går nästan inte att göra - det är mkt stor skillnad i kvalitet! Det enda lilla minuset är att integrerade kylar och frysar rymmer mindre än 'vanliga' kylar och frysar, men det visste vi om från början.
Det hela slutade med att vi köpte allt från en lokal handlare, där vi fick absolut bästa pris - och god service.