Hej,
Nya idéer till mitt kök- igen.
Har hela tiden varit inne på kakel, men funderar nu på att sätta dit panelskiva i MDF istället.
Kan man montera den ovanpå befintligt kakel? I så fall, vilket lim bör användas?
Behöver man prima den innan målning?
Vilken lackfärg är lämplig att använda?
För och nackdelar med panel?

:)// Fia

Hej igen, :)
Knuffar upp lite...

Ingen som vet?
Ingen som tycker?

// Fia

Hej

Har du ngn bild som visar hur det skulle se ut ?
Har inte sett det förut

Martin

Limma med sättlim eller PL400 fungerar. Tänk bara på att du måste fuktskydda ordentligt om du har det bakom disko.

apan skrev:
Hej

Har du ngn bild som visar hur det skulle se ut ?
Har inte sett det förut

Martin
Håll till godo!
vanilj_1.jpg

Är det där ett riktigt kök? Hade det inte varit för spisen, skulle jag har trott att det var ett dockskåpskök. Duttning kommer före funktion. ;)

Om jag inte misstar mig är det en bild ur Hagaköks broschyr, de har ju en linje med gammaldags kök. Så det är inget dockskåpskök men inget riktigt kök heller - skulle inte tro att de har brytt sig om fuktskydd i den där uppställningen!

Om jag är nogrann med målningen och lägger duktigt med silikon, borde det inte funka då?
Jag har ju det befintliga kaklet och fuktspärren kvar bakom?

Någon med råd?

// Fia

Den befintliga fuktspärren skyddar väggen inre, frågan är väl hur du undviker att själva panelen blir fuktskadad. Jag håller på och bygger kök i lite gammaldags stil och har övervägt panel i st f kakel och det jag har funderat över är hur man ska undvika att panelen suger i sig vatten i nederkanten mot bänkskivan. Silikon i all ära men det verkar inte vara så ovanligt att silikonfogar runt köksbänkar blir rätt medfarna med tiden p g a slitage från ständig avtorkning.

Lösningen jag funderade på var att inte sätta panelen ända ner mot bänkskivan utan sätta en enkel list emellan som lätt kan bytas ut om den blir skadad. Men jag har inte bestämt mig, det blir nog kakel för mig ändå, åtminstone över diskbänken där det slabbas mest.

Linska skrev:
Håll till godo!
[bild]

Någon som fått till ett liknande kök?
Bilder??

Vi är på g med nytt och är väldigt inne på denna stil!

Vi använde panelskiva istället för riktig pärlspånt för att vi ville slippa glipor som ofta uppkommer vid torkning av träet. Vi har en bakkant på bänkskivan som gör att vi inte behöver oroa oss för fukt som kommer åt panelen. Panelskivan är målad tre gånger och är lätt att torka av.

• Huset 049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har även sett kakel som ser ut som pärlspånt, men det var ganska saftigt pris har jag för mig...

Tänk på att det är inte givet att det finns en fuktspärr bakom kaklet (om ni inte själva gjort det en gång i tiden förstås). Man brukar nämligen inte fuktspärra kök. Sen tror jag att du kan använda våtrumsfärg, det borde skydda panelen lite mer men det är ju ingen fuktspärr.

allinrep skrev:
Vi använde panelskiva istället för riktig pärlspånt för att vi ville slippa glipor som ofta uppkommer vid torkning av träet. Vi har en bakkant på bänkskivan som gör att vi inte behöver oroa oss för fukt som kommer åt panelen. Panelskivan är målad tre gånger och är lätt att torka av.
Jädrar i min lilla låda vilket fint kök ni har! Får jag bo hos er...

allinrep - Vill se fler bilder!!! Det är snudd på pricken ett sånt kök jag ville (vill fortfarande) ha... Avundsjuk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.