Hej,
Nya idéer till mitt kök- igen.
Har hela tiden varit inne på kakel, men funderar nu på att sätta dit panelskiva i MDF istället.
Kan man montera den ovanpå befintligt kakel? I så fall, vilket lim bör användas?
Behöver man prima den innan målning?
Vilken lackfärg är lämplig att använda?
För och nackdelar med panel?
// Fia
Nya idéer till mitt kök- igen.
Har hela tiden varit inne på kakel, men funderar nu på att sätta dit panelskiva i MDF istället.
Kan man montera den ovanpå befintligt kakel? I så fall, vilket lim bör användas?
Behöver man prima den innan målning?
Vilken lackfärg är lämplig att använda?
För och nackdelar med panel?
Om jag inte misstar mig är det en bild ur Hagaköks broschyr, de har ju en linje med gammaldags kök. Så det är inget dockskåpskök men inget riktigt kök heller - skulle inte tro att de har brytt sig om fuktskydd i den där uppställningen!
Den befintliga fuktspärren skyddar väggen inre, frågan är väl hur du undviker att själva panelen blir fuktskadad. Jag håller på och bygger kök i lite gammaldags stil och har övervägt panel i st f kakel och det jag har funderat över är hur man ska undvika att panelen suger i sig vatten i nederkanten mot bänkskivan. Silikon i all ära men det verkar inte vara så ovanligt att silikonfogar runt köksbänkar blir rätt medfarna med tiden p g a slitage från ständig avtorkning.
Lösningen jag funderade på var att inte sätta panelen ända ner mot bänkskivan utan sätta en enkel list emellan som lätt kan bytas ut om den blir skadad. Men jag har inte bestämt mig, det blir nog kakel för mig ändå, åtminstone över diskbänken där det slabbas mest.
Lösningen jag funderade på var att inte sätta panelen ända ner mot bänkskivan utan sätta en enkel list emellan som lätt kan bytas ut om den blir skadad. Men jag har inte bestämt mig, det blir nog kakel för mig ändå, åtminstone över diskbänken där det slabbas mest.
Vi använde panelskiva istället för riktig pärlspånt för att vi ville slippa glipor som ofta uppkommer vid torkning av träet. Vi har en bakkant på bänkskivan som gör att vi inte behöver oroa oss för fukt som kommer åt panelen. Panelskivan är målad tre gånger och är lätt att torka av.
Tänk på att det är inte givet att det finns en fuktspärr bakom kaklet (om ni inte själva gjort det en gång i tiden förstås). Man brukar nämligen inte fuktspärra kök. Sen tror jag att du kan använda våtrumsfärg, det borde skydda panelen lite mer men det är ju ingen fuktspärr.
Jädrar i min lilla låda vilket fint kök ni har! Får jag bo hos er...allinrep skrev:
