3 042 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Glas isf kakel
Hej
Jag har hört att om man ska ha glas istället för kakel bakom diskho så går det utmärkt med vanligt glas 6mm och att det inte behövs härdat.
Visst man får vara försiktigare när man tex diskar stekpanna. Men det är inte så att man viftar med den som ett tennisrack.
Har även hört av glasmästare att om man väljer glas bakom spis så behöver det inte heller vara härdat då vanligt glas klarar att utsättas för 80 grader utan att spricka.
Det var bara vid långkok på de närmsta platterna till glaset sett som man skulle vara försiktig. Och sådana kok gör inte vi ännu i varjefall.
Några reflektioner på detta, förutom att det blir mycket billigare!
Micke
Jag har hört att om man ska ha glas istället för kakel bakom diskho så går det utmärkt med vanligt glas 6mm och att det inte behövs härdat.
Visst man får vara försiktigare när man tex diskar stekpanna. Men det är inte så att man viftar med den som ett tennisrack.
Har även hört av glasmästare att om man väljer glas bakom spis så behöver det inte heller vara härdat då vanligt glas klarar att utsättas för 80 grader utan att spricka.
Det var bara vid långkok på de närmsta platterna till glaset sett som man skulle vara försiktig. Och sådana kok gör inte vi ännu i varjefall.
Några reflektioner på detta, förutom att det blir mycket billigare!
Micke
Min reflektion... Som någon här har en signatur som säger; "om du inte har tid att göra det rätt från början, när ska du ha tid att göra om det?".
Det verkar vara ett dumt ställe att chansa på att det håller om olyckan skulle vara framme, träligt att byta och förstås kostsamt i tid och pengar.
Är det stor prisskillnad?
Det verkar vara ett dumt ställe att chansa på att det håller om olyckan skulle vara framme, träligt att byta och förstås kostsamt i tid och pengar.
Är det stor prisskillnad?
Jag förstår ditt resonemang.
Men vem påstår att härdat glas är RÄTT.
Jag kan förstå det om man t ex vill ha glasräcke att det finns rätt och fel där pga säkerhetsrisk.
Men som stänkskydd....
Men vem påstår att härdat glas är RÄTT.
Jag kan förstå det om man t ex vill ha glasräcke att det finns rätt och fel där pga säkerhetsrisk.
Men som stänkskydd....
Jag har hört att en del väljer härdat enbart för att slippa vara så noga med hur man bär det innan monteringen, dvs att största risken med vanligt glas är att man har sönder det innan man fått det på plats.
Hur stor är prisskillnaden på ett ungefär?
Hur stor är prisskillnaden på ett ungefär?
Det finns för och nackdelar med båda alternativen...
Härdat är ca 4 gånger starkare kan vara bra om man ska ha hål för eluttag etc. Men OM det går sönder blir det miljarder med glasbitar. I mitt fall (5.4 m) så är det härdade glaset ca 1000 spänn dyrare.
Härdat är ca 4 gånger starkare kan vara bra om man ska ha hål för eluttag etc. Men OM det går sönder blir det miljarder med glasbitar. I mitt fall (5.4 m) så är det härdade glaset ca 1000 spänn dyrare.
Jag pratade med en kille vars skiva sprack av värmen från spisen. Har du gasspis eller elspis? Jag chansar inte utan satsar på härdat.
Jag har kollat med samglas på södermalm och prisskillnaden var inte jättestor, 1,4 m2 härdat 6 mm glas, sprutlackerad och klar kostar ca 3000 kr.
Jag har kollat med samglas på södermalm och prisskillnaden var inte jättestor, 1,4 m2 härdat 6 mm glas, sprutlackerad och klar kostar ca 3000 kr.
Sen finns ju alltid risken att man slå med en kastrull, stekpanna eller vad det nu må vara. Jag har iallafall märkt att det händer ibland när man håller på i köket att det är något man måste skjuta undan för att få plats med något annat. I de lägena tittar ju olyckan gärna fram.
Ok jag vet att jag kanske borde hålla efter mer på bänken så att det inte kan hända men om man inte är perfektionist i det hänseendet så finns ju risken och då är det ju kanske bra att dimensionera efter det?
//Unigas
Ok jag vet att jag kanske borde hålla efter mer på bänken så att det inte kan hända men om man inte är perfektionist i det hänseendet så finns ju risken och då är det ju kanske bra att dimensionera efter det?
//Unigas
Klicka här för att svara