Hej,
Vi håller för fullt på att planera vårt nya kök och vore mycket tacksamma för lite synpunkter och idéer innan vi går vidare.
Vi har nu varit hos följande köksleverantörer och tittat:
- Kvik (som har ritat och räknat)
- Noblessa (som ritat och räknat)
- Epoq (Rusta)
- IKEA (som vi själva ritat på)
- Marbodal
- HTH
- Formo
Luckor i ek. Bänkskiva i mörkt laminat med eklist på kanten. Golvet har vi tänkt ha relativt ljust, möjligen i nån marmorliknande matta/laminat.
Jag har bifogat ett par bilder (IKEA och Formo) så att ni kan se hur vi tänkt oss det hela... Vi har två fönster i köket och en dörr som styr lite hur layouten kan bli. Som det är ritat nu sitter vatten, fläktkanaler och el för spis, kylskåp etc på ungefär samma ställen som idag så det blir inte så mycket omflyttningar av sånt. Det halvhöga skåpet längst till höger har vi tänkt oss att ha en inbyggnadsdiskmaskin i. Diskhoar saknas på IKEA-bilden, men ni ser ju på den andra bilden var dom är tänkta att sitta. Längst till höger, innanför dörren sticker en garderob in från hallen, vilket inte framgår av IKEA-bilden. Det är alltså inte tomrum där, utan en vägg fram till skåpet i linje med luckan.
Som sagt.. Tar tacksamt emot synpunkter och idéer!
Mvh MHo
Vi håller för fullt på att planera vårt nya kök och vore mycket tacksamma för lite synpunkter och idéer innan vi går vidare.
Vi har nu varit hos följande köksleverantörer och tittat:
- Kvik (som har ritat och räknat)
- Noblessa (som ritat och räknat)
- Epoq (Rusta)
- IKEA (som vi själva ritat på)
- Marbodal
- HTH
- Formo
Luckor i ek. Bänkskiva i mörkt laminat med eklist på kanten. Golvet har vi tänkt ha relativt ljust, möjligen i nån marmorliknande matta/laminat.
Jag har bifogat ett par bilder (IKEA och Formo) så att ni kan se hur vi tänkt oss det hela... Vi har två fönster i köket och en dörr som styr lite hur layouten kan bli. Som det är ritat nu sitter vatten, fläktkanaler och el för spis, kylskåp etc på ungefär samma ställen som idag så det blir inte så mycket omflyttningar av sånt. Det halvhöga skåpet längst till höger har vi tänkt oss att ha en inbyggnadsdiskmaskin i. Diskhoar saknas på IKEA-bilden, men ni ser ju på den andra bilden var dom är tänkta att sitta. Längst till höger, innanför dörren sticker en garderob in från hallen, vilket inte framgår av IKEA-bilden. Det är alltså inte tomrum där, utan en vägg fram till skåpet i linje med luckan.
Som sagt.. Tar tacksamt emot synpunkter och idéer!
Mvh MHo
Kan väl komplettera med lite ytterligare tankar. Vi tänker försöka få till 95 cm bänkhöjd på något sätt. Väljer vi IKEA, vilket är det troligaste alternativet nu, tänkte jag försöka med 19 cm sockel, 70 cm skåp och 6 cm bänkskiva för att
komma upp i 95 cm.
/MHo
komma upp i 95 cm.
/MHo
Vet inte... Det är ju det jag vill ha synpunkter om, bland annat...opaler skrev:
Idag har vi diskmaskinen under diskbänken, till höger om diskhoarna. Vi vill gärna få upp diskbänken en bit (för att spara ryggar). Detta är enda sätter att få till det, som jag hittat. Dessutom är det väl bättre att ha diskmaskinen till vänster om man är högerhänt. Nu har vi den till höger och det betyder ju lite extra handgrepp vid laddning....
Mvh MHo
diskmaskinen till vänster om man är högerhänt för det innebär att man får göra en piruett för att ställa in disken. Tänk hur man brukar göra: Man skrapar av/sköljer av tallriken, håller den då i höger hand. Det naturliga är då att bara sträcka sig något åt höger och ställa in i maskinen. Ska du ställa in åt vänster så måste du föra fram tallriken framför kroppen, sedan vrida hela dit ett kvarts varv år vänster för att kunna ställa in den.
Så höger är lättare om man är högerhänt men det där extra vridmomentet är väl inte hela världen om helheten blir bättre med diskmaskinen till vänster.
Jag tycker för övrigt att ert kök ser trevligt och lättjobbat ut.
Så höger är lättare om man är högerhänt men det där extra vridmomentet är väl inte hela världen om helheten blir bättre med diskmaskinen till vänster.
Jag tycker för övrigt att ert kök ser trevligt och lättjobbat ut.
Hmmm... Det stämmer inte riktigt med hur det funkar här hos oss... Vi håller i tallriken med vänster hand, diskborsten i höger, fördiskar lite snabbt, ställer in tallriken i diskmaskinen med vänster hand... I det läget ska diskmaskinen stå till vänster. Har också för mig att jag läst den rekommendationen i annan tråd på forumet... Intressant! 
En fråga. Vad tycker ni om bänkutrymmet med diskbänk och spis? Vi är lite oroliga att det blir lite trångt där... 30 cm till vänster om diskhoar, 40 cm mellan hoar och spis, 30 cm mellan spis och hörn... I hörnet tänkte vi ha kaffebryggare, brödrost etc.
Vi får ju iofs gott om arbetsyta på ön...
/MHo
En fråga. Vad tycker ni om bänkutrymmet med diskbänk och spis? Vi är lite oroliga att det blir lite trångt där... 30 cm till vänster om diskhoar, 40 cm mellan hoar och spis, 30 cm mellan spis och hörn... I hörnet tänkte vi ha kaffebryggare, brödrost etc.
Vi får ju iofs gott om arbetsyta på ön...
/MHo
Jag skulle flytta ner diskmaskinen (som ni nu föreslagit det, stjäl den upphöjda diskmaskinen både bänkutrymme och tar bort ett överskåp). Flytta diskmaskinen närmare hoarna så man kommer åt den från båda hållen (nuvarande placering antyder att ni är vänterhänta?).
Jag skulle också flytta bardisken/arbetsbänken, som nu skjuter ut i köket och delar av det. Det kommer att bli jättetrångt bakom bardisken/bänken om ni är två som arbetar där. Flytta istället bänken så att den står längs med fönsterna (om det går för element och sånt). Då blir arbetsytan rymligare och inte så instängd och man får samtidigt lite trevlig utsikt?
Jag skulle också flytta bardisken/arbetsbänken, som nu skjuter ut i köket och delar av det. Det kommer att bli jättetrångt bakom bardisken/bänken om ni är två som arbetar där. Flytta istället bänken så att den står längs med fönsterna (om det går för element och sånt). Då blir arbetsytan rymligare och inte så instängd och man får samtidigt lite trevlig utsikt?
själv tycker jag att det är hopplöst att ha en sån liten yta mellan spis och diskho. Kanske skulle bli bättre att flytta spisen till hörnet och kanske flytta kyl och frys en liten bit, men då måste man kanske ta bort ett högskåp.
det finns hörndiskbänkar också då kan du ha maskinen där den är och upphöjd det är smart och får den på rätt sida nu är det för liten plats mellan maskinen och hoen allt diskas inte i maskinen och vanligtvis om du är högerhänt ställer man ju den smutsiga disken till vänster och den rena sedan på högersidan.
vänd sedan ön så den kommer längs med så får du både extra plats att arbeta på och en plats att sitta vid kan också ha en upphöjd hylla på ön så får man ännu mer plats snyggt att duka upp på sedan också!
mvh opaler
vänd sedan ön så den kommer längs med så får du både extra plats att arbeta på och en plats att sitta vid kan också ha en upphöjd hylla på ön så får man ännu mer plats snyggt att duka upp på sedan också!
mvh opaler
Jag får inte ihop det där med höger/vänsterhäntheten?!?opaler skrev:det finns hörndiskbänkar också då kan du ha maskinen där den är och upphöjd det är smart och får den på rätt sida nu är det för liten plats mellan maskinen och hoen allt diskas inte i maskinen och vanligtvis om du är högerhänt ställer man ju den smutsiga disken till vänster och den rena sedan på högersidan.
mvh opaler
Jag är inte säker på att jag hänger med på vad du menar... Om vi skulle ha en hörndiskbänk, i vilket hörn tänker du dig den då (om diskmaskinen ska vara kvar i det nuvarande hörnet)?
Hur menar du att jag får mer plats att arbeta på om jag sätter ön längs med? Menar du mitt på golvet, eller utefter ytterväggen? Vi har en likadan utstickande bänk i köket idag och upplever det som mycket bra att ha avställningsyta nära kylen när man plockar ut och in grejor ur den...
/MHo
Jo, vi är som sagt lite oroliga för den lilla ytan också... Hörnspis har vi dock uteslutit eftersom vi tycker att det stjäl så mycket plats, men snyggt är det! Livet är fullt av svåra val...Anna_Robban skrev:
/MHo
Närmare hoarna kan man ju knappast ha diskmaskinen, typ 20 cm... Däremot har du ju rätt i att den kommer att stjäla bänkutrymme. Idag har vi diskmaskinen under diskbänker (till höger om hoarna, mellan hoar och spis). Vi har också bänk under fönstret och ut i rummet. Vi upplever det inte som trångt idag och det blir snarare mer plats när vi nu rationaliserat bort bänken under fönstret. Som jag skrev tidigare tycker vi att den utstickande bänken är bra att ha när man lastar ut och in saker ur kylen.Szture skrev:Jag skulle flytta ner diskmaskinen (som ni nu föreslagit det, stjäl den upphöjda diskmaskinen både bänkutrymme och tar bort ett överskåp). Flytta diskmaskinen närmare hoarna så man kommer åt den från båda hållen (nuvarande placering antyder att ni är vänterhänta?).
Känner mig lite anti som avfärdar era förslag, men jag uppskattar verkligen era synpunkter! Tack!
/MHo
Mycket bekvämt att ha diskmaskinen lite uppflyttad. Håller på att montera ett
IKEA-kök, (Tidaholm), grått marmorliknande golv (laminat). Köpte ett färdigt underskåp från EPOQ, sätter diskmaskinen i ett vanligt högskåp och behåller på det sättet skåputrymmet ovanför diskmaskinen, får en lite lägre låda under diskmaskinen - så det försvinner ju på det sättet minimalt med utrymme.
Har bekanta som gjort på det sättet och är mycket nöjda med den lösningen,
skönt att slippa krypa på alla fyra för att tömma diskmaskinen.
Lycka till med köket.
IKEA-kök, (Tidaholm), grått marmorliknande golv (laminat). Köpte ett färdigt underskåp från EPOQ, sätter diskmaskinen i ett vanligt högskåp och behåller på det sättet skåputrymmet ovanför diskmaskinen, får en lite lägre låda under diskmaskinen - så det försvinner ju på det sättet minimalt med utrymme.
Har bekanta som gjort på det sättet och är mycket nöjda med den lösningen,
skönt att slippa krypa på alla fyra för att tömma diskmaskinen.
Lycka till med köket.