Hej!
Alla de lite dyrare som kan åstadkomma måttanpassade skåp borde väl kunna lösa en sådan sak. Kungsäter kök t.ex gissar jag.
Vi tänker köra den lite krångligare varianten att ta IKEA-stommar som är 70 i standard, förlänga dem med 13 cm och köpa till en extra låda i varje. Sedan gör vi en sockel av vanliga 75 x 45-reglar och lägger på en skiva på ca 4 cm.
Summan blir typ 94 cm.
Har inte börjat än så jag kan tyvärr inte rapportera något om resultatet än.
/pinebar
Alla de lite dyrare som kan åstadkomma måttanpassade skåp borde väl kunna lösa en sådan sak. Kungsäter kök t.ex gissar jag.
Vi tänker köra den lite krångligare varianten att ta IKEA-stommar som är 70 i standard, förlänga dem med 13 cm och köpa till en extra låda i varje. Sedan gör vi en sockel av vanliga 75 x 45-reglar och lägger på en skiva på ca 4 cm.
Summan blir typ 94 cm.
/pinebar
Du får jättegärna rapportera vidare om ditt projekt. Vi vill också ha 95 i bänkhöjd och har varit hos Kvik men det känns inte som att de kommer i närheten av Ikea allt sammantaget.pinebar skrev:Hej!
Summan blir typ 94 cm.
/pinebar
Vi kom mittimellan genom att välja Ikeas kök men Kviks tjocka bänkskiva.
Sockel 16 cm
Skåp 70 cm
Skiva 6 cm
Totalt 92-93 cm
Med Ikeas ben/sockel tror jag man skulle kunna höja benen ca. 1-2 cm som kanske inte skulle synas trots att sockeln "bara" är 16 cm...lå länge man inte lägger sig på golvet.
Sockel 16 cm
Skåp 70 cm
Skiva 6 cm
Totalt 92-93 cm
Med Ikeas ben/sockel tror jag man skulle kunna höja benen ca. 1-2 cm som kanske inte skulle synas trots att sockeln "bara" är 16 cm...lå länge man inte lägger sig på golvet.
Jag har mina skåp på 95 cm.
Ben : 21
Skåp: 70
Bänkskiva: 4.
Köpte IKEAs vanliga stommar och CAPITA ben som var extra höga.
Men jag ser nu att de inte finns längre. De var 21cm höga.
(Detta var förra året så jag är förvånad över att de inte finns längre!
Kommer göra egna sockellådor när jag får tid över.
Ben : 21
Skåp: 70
Bänkskiva: 4.
Köpte IKEAs vanliga stommar och CAPITA ben som var extra höga.
Men jag ser nu att de inte finns längre. De var 21cm höga.
(Detta var förra året så jag är förvånad över att de inte finns längre!
Kommer göra egna sockellådor när jag får tid över.
Hejhej
är lite nyfiken, varför är Kvik-kök inte aktuellt? Vi är precis på väg att beställa vårt. Har länge varit inne på IKEA, men nu gått över till kvik. Priset skiljer inte farligt mkt och de har några lösningar som funkar bättre för oss.
är lite nyfiken, varför är Kvik-kök inte aktuellt? Vi är precis på väg att beställa vårt. Har länge varit inne på IKEA, men nu gått över till kvik. Priset skiljer inte farligt mkt och de har några lösningar som funkar bättre för oss.
21 cm CAPITA ben finns fortfarande ute i europa ... men inte i Sverige (och norden)
9 i Holland
15 i Tyskland
...
Funderar själv på sådana.
Porky: Är du nöjd med dina? Står skåpen stadigt? Hur var dem att få fast?
9 i Holland
15 i Tyskland
...
Funderar själv på sådana.
Porky: Är du nöjd med dina? Står skåpen stadigt? Hur var dem att få fast?
Vi är två långa (och en vääääldigt kort) personer i hushållet o funderar därför också på lite högre bänkar. Hur gör man med spisen? Alltså en gammal hederlig klump... Är de tillräckligt justerbara i höjdled?
Hur hög är den nuvarande spisen?LinaoMarkus skrev:
Lite justeringsmån bör det finnas men det lär nog inte räcka.
Vi står inför problemet att vi har en vanlig diskmaskin som inte är till för inbyggnad. Det i kombination med 12 cm sockel + 80 cm skåp från Kvik gör att jag räknar med att det blir en passbit mellan diskmaskin och bänkskiva. Den möjligheten finns ju inte med en vanlig spis. Det enklaste är väl att bygga en extra sockel att ställa spisen på men det lär väl inte bli så vidare snyggt.
Med inbyggnadsprodukter slipper man ju den här problematiken...
Har inte köpt spisen, men tänker satsa på en allt-i-ett-spis.