Vi ska köpa vår laminatbänkskiva 3.40 lång på Bauhaus. Vi bor bara ca 3 km därifrån men hur får vi hem den enklast utan att skada den. De ligger helt oskyddade utan plast el förpackning. Tog hem några långa trallbrädor en gång på släp som låg och svajade sig bananiga på vägen hem, kan bänkskivan också göra det tro?

Fru_Skogsberg skrev:
Vi ska köpa vår laminatbänkskiva 3.40 lång på Bauhaus. Vi bor bara ca 3 km därifrån men hur får vi hem den enklast utan att skada den. De ligger helt oskyddade utan plast el förpackning. Tog hem några långa trallbrädor en gång på släp som låg och svajade sig bananiga på vägen hem, kan bänkskivan också göra det tro?
Fixera den på högkant så svajajr den inte...

Ok en lösning jag inte tänkt på... nu återstår bara hur jag fixerar den bäst. Tack för svaret.

Med rätt emballage (som du då får fixa själv) funkar det väl med ett takräcke också.

Laminaten lär väl vara stum så den lär ju inte svajja så mycket, händer det något så går den väl av men kör du inte fort så lär det väl inte vara någon fara.

På takräcket med ett par 45x70 reglar under skulle jag transportera skivan om jag inte hade en lastbil eller långt släp.

Ok takräcket låter bra. Jag ska kolla om den ev går in i syrrans Chevrolet Transport. Kanske om vi kör med öppen baklucka.

Skulle ta den på släp och lägga ett
par reglar under och se till att det inte kan
glida åt sidan.

Mvh Putte

Hemmakatten
JAG skulle definitivt betala några hundralappar för att få den hemlevererad från Bauhaus. Dels slipper man besväret och dels är det Bauhasu ansvar att den inte skadas på vägen hem.

3km skulle jag nästan kunna tänka mig att lägga den löst på ett takräcke men det skulle polisen ha nått att säga om. ;)
Jaja. Som sagt 3km är ju ingen sträcka om det inte är 110 väg. Går ju att krypa fram i 20-30 den lilla biten och då tror jag inte att en stadig laminatskiva tar det minsta skada. Vill man säkra upp det så lägg som någon va inne på ett par reglar längs med skivan som surras ihop i fram och bak kant. Har själv kört hem 1 minerit skiva på taket med 2 stålreglar som stöd utan problem och då har jag säkert närmare 1 mil dit jag handlade. Visst tog jag inte motorvägen hem utan tog det lite lugna med 70 vägen istället.

Så här gör jag. Surrar fast några reglar på takräcket. Lägger en tjock filt runt skivan där den ska läggas mot räcket, surrar fast skivan och krypkör hem. Tack för alla svar.

Glöm inte att hänga en liten flagga/tygbit i slutet på skivan om den sticker ut bakom bilen. Har för mig att det finns gratis sådana i plast att få på Bauhaus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.