Hej alla.
Jag har lite problem som jag behöver ha lite råd om. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
Jag har tagit på mig att hjälpa min kompis att renovera hennes kök. Och utgångspunkten är väl inte jätte rolig.
Väggarna är lekablock med ett bra lager med puts.
När vi rev ner det så kallade "HSB drömkök" så trillade såklart en hel del puts ner. Även när vi pillade ner kaklet. Så det är ju ojämnt o jävligt.
Där är även en klack på 40 mm.
Jag började fundera och tillsist så kom jag fram till att det ända rätta är ju att regla upp och sätta gips.
Eftersom köket inte är världens största så är det viktigt att man försöker behålla ytan så mycket som möjligt.
Det jag är lite osäker på är den klacken.
Man måste ju få väggen rak och då får man ju lägga tjockare reglar fram till klacken och sen lägga smalare efter åt.
Men vad är det minsta man kan gå ner i?
Sen kommer nästa problem. Vi ska ju kakla lite också. Behövs det då vara dubbel gips eller det räcker långt med 11mm gips när man bara ska kakla ovanför diskbänken och upp till överskåpen?
Sen kom jag på en lösning till att lättare kunna sätta upp skåpen (det är kanske så man gör förstås). Att man sätter upp en regel vågrätt där skåpen ska fästas. Det borde väl fungera? I mitt lilla huvud fungerar det iaf
Tacksam för svar o hjälp