Kan man sätta upp ett IKEA-kök rätt på väggen? (dvs. skippa ben/sockel)

Väggen i tegel håller nog men kommer stommarna håll?. Jag ska iofs bygga längsmed hela den 2.7 meter långa väggen så man kan ju skruva sidoväggarna också.

Har tänkt att "ställa" skåpen på en regel skruvad i väggen.

Vad tror ni?

tvivlar på att det funkar. stommarna till de flesta bänbkskåp är klena, och därmed tillverkade för att ha stöd i framkanten. Men om detta är viktigt för Dig, går det att tillverka konsoller som står på golvet och en bit upp på väggen bakom skåpen, med påsvetsad fyrkantsprofil en 500mm ut under skåpen. 4 sådana skulle fixa till den längd du talar om

Om du förklarar varför du vill ha frihängande skåp så kanske någon här kommer på en alternativ lösning. Helt frihängande 60 djupa är nog svårt.

Ett alternativ kan ju vara att ha ben monterade längre in under skåpen.

Varför är nog främst för att man skulle få ett anorlunda fränt utseende med ett svävande kök... Benen mitt under skåpen kan fungera också, hmm

Det går ju att montera konsoller inne i skåpen, skruvade i framkant. Men det stjäl plats.

Hej
Fundera på om du kan bygga en falsk vägg / sockel ca 300mm in från framkant som skåpen står på.
Fördelen blir att det är lätt att städa plus att du kan ha rördragningar och annat bakom sockeln.
Förankra skåpen ordentligt i väggen med vinkelbeslag så ska det nog hålla.

Mvh Jens

armswett skrev:
Hej
Fundera på om du kan bygga en falsk vägg / sockel ca 300mm in från framkant som skåpen står på.
Fördelen blir att det är lätt att städa plus att du kan ha rördragningar och annat bakom sockeln.
Förankra skåpen ordentligt i väggen med vinkelbeslag så ska det nog hålla.

Mvh Jens
Fundera på hur mycket du egentligen vill "gömma"/bygga in rör o.dyl med tanke på eventuella läckage. Du kan behöva lätt åtkomlighet vid läcka.

Funderar på när det går från att se ut som ett häftigt "flytande kök" till att mera likna ett restaurang kök som man kan göra rent med en högtryckstvätt......Eller det kanske bara är min fantasi (eller brist på) som är det stora problemet... :-)

MvH
Bobbo

fselin skrev:

Väggen i tegel håller nog men kommer stommarna håll?. Jag ska iofs bygga längsmed hela den 2.7 meter långa väggen så man kan ju skruva sidoväggarna också.

Vad tror ni?
Om du kan tänka dig att gå upp i prisklass lite så kolla in Bulthaup. Deras b3-kök är gjorda att hängas på vägg med vitvaror och allt. I konceptet ingår att bygga upp en speciell vägg med profiler som sedan skåpen hänger i. Resten av väggen kläs med paneler i samma eller annat material som skåpen. I väggen finns plats för all typ av rördragning dessutom. Fantastiskt snygga är de också om man gillar släta ytor och rena linjer.

fselin skrev:

Vad tror ni?
Lite gammal tråd som ramlat på men jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt att hänga upp Ikeas kök (och alla andra skulle jag tro). Jag hängde upp alltihop med kraftiga metallvinklar som jag skruvade i övre delen av skåpen, en på varje sida inne i skåpet, + en liten "regel" (snarare list) som stöd under. Inga problem att sitta på bänkskivan eller liknande. Även om en skåpstomme inte är världens kraftigaste konstruktion så blir det oerhört stadigt bara man klarar av att göra en vettig infästning i överkant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.