4 286 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
El till häll samt ugn
Hej!
Sökt runt lite på forumet utan att hitta riktigt det svar jag är ute efter.
Jag har bytt ut min jättegamla spis mot en häll samt en inbyggnadsugn.
Jag bor i en lägenhet och har bara en fas in i köket med en 20A automatsäkring som är ganska ny gjort.
Kan man koppla både ugn samt häll till den och kan man använda stickkontakter eftersom både häll och ugn går på 230v.
Så jag undrar om man kan sätta in en vanligt eluttag och sen koppla på stickkontakter p+å både ugn och häll och sen bara plugga in dom i ett vanligt uttag som man satt dit själv?
Tack på förhand
Sökt runt lite på forumet utan att hitta riktigt det svar jag är ute efter.
Jag har bytt ut min jättegamla spis mot en häll samt en inbyggnadsugn.
Jag bor i en lägenhet och har bara en fas in i köket med en 20A automatsäkring som är ganska ny gjort.
Kan man koppla både ugn samt häll till den och kan man använda stickkontakter eftersom både häll och ugn går på 230v.
Så jag undrar om man kan sätta in en vanligt eluttag och sen koppla på stickkontakter p+å både ugn och häll och sen bara plugga in dom i ett vanligt uttag som man satt dit själv?
Tack på förhand
Hej,
Du ska definitivt ha dit en behörig elektriker att titta på detta. Hur du kan göra beror på effektbehovet på häll och ugn. Inte roligt om säkringen går ett par gånger om dagen. Eftersom du är i renoverartagen bör du tänka på att du kanske vill köra diskmaskin och andra effektkrävande maskiner i köket. Kan vara bra att dra fram fler grupper om det är sparsamt med dem idag. Vill du spara pengar kan du dra fram rör och sätta dosor själv men det krävs en behörig elektriker för att koppla in strömmen.
Du ska definitivt ha dit en behörig elektriker att titta på detta. Hur du kan göra beror på effektbehovet på häll och ugn. Inte roligt om säkringen går ett par gånger om dagen. Eftersom du är i renoverartagen bör du tänka på att du kanske vill köra diskmaskin och andra effektkrävande maskiner i köket. Kan vara bra att dra fram fler grupper om det är sparsamt med dem idag. Vill du spara pengar kan du dra fram rör och sätta dosor själv men det krävs en behörig elektriker för att koppla in strömmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Du får kontrollera hur stor effekt hällen och ugnen tar. Du kan ta ut maximalt 4600w (230V X 20A) på den säkring du har.
Ett valigt vägguttag får inte säkras högre än 16A. Dvs du får inte ha vanliga uttag på denna ledning.
Jag skulle tro att du får problem att hitta en kombination av häll och ugn som går att köra på 1 fas 20A. Lite överbelastning kan man troligen köra, för sannolikheten att allt är igång samtidigt är låg.
Ett valigt vägguttag får inte säkras högre än 16A. Dvs du får inte ha vanliga uttag på denna ledning.
Jag skulle tro att du får problem att hitta en kombination av häll och ugn som går att köra på 1 fas 20A. Lite överbelastning kan man troligen köra, för sannolikheten att allt är igång samtidigt är låg.
Precis vad jag håller på med. Men det är lättare sagt än gjort att komma fram till vart dessa dosor skall placeras i förhållande till skåpen. Måste finnas en standard för detta men vart.m97marro skrev:
Har hittat bosch som verkar vara de enda som har en installationsanvisning för el.
Det jag undrar över är:
inbyggnadsugn (enligt bosch installationsanvisning är det 30 cm från skåpsida och 20-30 cm från färdigt golv för dosans överkant)
gashäll ovan ugnen (verkar placeras direkt under skåpöverkant)
inbyggnadsmicro i överskåp (enligt IKEA placeras eluttag ovanför utrymmet för micro, men enligt bosch installtionsanvisning är det 5 cm ovan hyllplan för inbyggnadsungnen vilket leder till problem då en vanlig dosa 7,5 cm i diameter)
Arbetsuttag skall enligt Bosch placeras 105-110 cm ovan färdigt golv vilket känns lågt. Det är väl mer normalt att dessa placeras direkt under överskåp? Enligt dem skall de placeras så att dosöverkanten är 19-24 cm över skåpöverkant vilket minskar med tjockleken på bänkskivan,
Finns det en standard på detta eller måste man kontrollera varje vitvarutillverkares installationsanvisning?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag tog mig friheten att flytta tråden till elforumet där jag tycker dessa frågor pasar bättre.
Klicka här för att svara
