14 959 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
hjälp m höjd av köksfläkt..??
Det finns i alla fall minimimått på höjden. Kolla vad som står i manualen för den häll/stekplatta som just du har. Med gas är höjden högre.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror på din och eventuellt andras längd som skall stå framför spisen. Ju längre du är ju högre vill du ha fläkten för att kunna se grytorna. Nackdelen är att utsuget fungerar sämre ju högre upp du placerar fläkten.
Kolla med tillverkaren av just din fläkt vilket intervall på höjden över spisen som är optimalt för utsugsförmågan. Sedan får du prova dig fram inom det intervallet, vilket enklast görs med att skära ut en pappskiva med samma omkrets som undersidan (basen) på fläkten. Sänk och höj pappskivan när du står framför spisen för att hitta optimala höjden för er.
Sedan är det bara att fästa fläkten på den höjden.
Kolla med tillverkaren av just din fläkt vilket intervall på höjden över spisen som är optimalt för utsugsförmågan. Sedan får du prova dig fram inom det intervallet, vilket enklast görs med att skära ut en pappskiva med samma omkrets som undersidan (basen) på fläkten. Sänk och höj pappskivan när du står framför spisen för att hitta optimala höjden för er.
Sedan är det bara att fästa fläkten på den höjden.
Vi har 65cm mellan bänk o skåp. Att det blev just den höjden beror på att vi har gasolhäll som kräver 65 cm mellan fläkt (som sitter i liv med underkant skåp) och häll. Men för övrigt tycker jag att det fungerar jättebra. Det känns som om det är mycket mera utrymme på bänken, man når alltid att röra i grytan som står längst in på spisen, mer luftigt.
Nackdelen är att jag inte når översta hyllan i skåpen. Där har vi "sällan"-grejor som inte används så ofta.
Jag håller precis på att fundera på fläkthöjd. För att vara kvinna så är jag mycket lång, 182 cm, och jag tycker jag slår huvudet i fläktar på 65 cm´s höjd. Jag skulle vilja ha fläkten 90 - 100 cm ovanför spisen. Med tillräcklig effekt så borde det gå bra, tycker jag. Ringde både till Thermex och Franke ang detta. De säger bara att 65 cm är optimalt och har eg ingen bra idé på hur lösa mitt problem.
Ett annat problem med detta är att belysningen kan bli sämre och att reglageknapparna hissas upp utom synhåll.
Det finns ju numera snedställda fläktar som monteras på väggen, och inte sticker ut. Jag är inte så intresserad av dessa eftersom 1: de är för dyra och 2: jag är tveksam till hur bra de är.
Sen fins det ju också fläktar som monteras nere i bänkskivan - men det tar ju bort en del arbetsyta. Har någon erfarenhet av dessa?
En försäljare sade häromdagen att om jag bara har en fläkt som är bredare än spisen så går det bra att höja fläkten ovanför det optimala.
Jag har också funderat på att ha en fläktmotor ända uppe i taket à la storkök, med egenhändigt/alt beställd kupa runt - men det har jag ännu ej hunnit kolla upp.
Jobbigt m dessa problem som man måste lösa teoretiskt. Jag sitter här, mitt på vischan, med en bunt produktkataloger o ska försöka begripa hur det ser ut i verkligheten, hur det låter, hur det suger. I min nuvarande fläkt har det varit ett skatbo de senaste åren så effekten har väl varit 1m3/h - så jag är inte bortskämd. Hur bra måste det vara egentligen?
Ett annat problem med detta är att belysningen kan bli sämre och att reglageknapparna hissas upp utom synhåll.
Det finns ju numera snedställda fläktar som monteras på väggen, och inte sticker ut. Jag är inte så intresserad av dessa eftersom 1: de är för dyra och 2: jag är tveksam till hur bra de är.
Sen fins det ju också fläktar som monteras nere i bänkskivan - men det tar ju bort en del arbetsyta. Har någon erfarenhet av dessa?
En försäljare sade häromdagen att om jag bara har en fläkt som är bredare än spisen så går det bra att höja fläkten ovanför det optimala.
Jag har också funderat på att ha en fläktmotor ända uppe i taket à la storkök, med egenhändigt/alt beställd kupa runt - men det har jag ännu ej hunnit kolla upp.
Jobbigt m dessa problem som man måste lösa teoretiskt. Jag sitter här, mitt på vischan, med en bunt produktkataloger o ska försöka begripa hur det ser ut i verkligheten, hur det låter, hur det suger. I min nuvarande fläkt har det varit ett skatbo de senaste åren så effekten har väl varit 1m3/h - så jag är inte bortskämd. Hur bra måste det vara egentligen?
Det beror på hur mycket du steker och hur pass bra friskluftstillflöde du har.Televinken skrev:
Steker du mycket så blir det mycket os och då krävs det en fläkt med bättre utsugsförmåga.
Starta alltid fläkten 5 min innan matlagningen börjar så får du bättre ventilation av köksoset.
En fläkt med separat motor är mest effektiv och bor du i villa kan du ju installera en sådan.
Friskluftstillflöde??? Antar att det betyder att det blir bättre drag i fläkten om jag öppnar altandörren? Kan det hjälpa?
Det spelar visst också roll hur långa rör, diameter, vinklar etc. (Har läst om det på tidigare tråd här tror jag). Om man har en fläkt högt upphissad så blir rören kortare, och här är inte mycket vinklar. Då borde draget kanske räcka om jag ökar tilluften.
Bor i villa men det verkar besvärligare att fixa extern motor på ngt sätt.
Utdragsfläktarna tycker jag är väldigt slimmade och fina, men kåpan blir inte så stor. Någon som har erfarenhet?
Tack för tipset m att sätta på fläkten innan matlagningen
Det spelar visst också roll hur långa rör, diameter, vinklar etc. (Har läst om det på tidigare tråd här tror jag). Om man har en fläkt högt upphissad så blir rören kortare, och här är inte mycket vinklar. Då borde draget kanske räcka om jag ökar tilluften.
Bor i villa men det verkar besvärligare att fixa extern motor på ngt sätt.
Utdragsfläktarna tycker jag är väldigt slimmade och fina, men kåpan blir inte så stor. Någon som har erfarenhet?
Tack för tipset m att sätta på fläkten innan matlagningen
I den här tråden förklaras det en hel del med nyttan av friskluftstillflöde (länger ner i tråden):
http://www.byggahus.se/forum/koek/66370-behoevs-extern-koeksflaekt.html
http://www.byggahus.se/forum/koek/66370-behoevs-extern-koeksflaekt.html
Vi har en utdragsfläkt. Har haft det i flera kök och tycker det är suveränt.
Förutsättningen är förstås att man har köksskåp ovanför som fläkten sitter i... Steker man på de bakre plattorna behöver man inte ens dra ut fläkten. I utdraget läge täcker den hela spisen. Fläkten suger även i den utdragna delen. Tycker man att man har svårt att nå eller se i kastrullerna längst bak är det bara att skjuta in fläkten, röra om och sedan dra ut fläkten igen.
En fläkt fungerar mycket bättre om det finns en vägg bakom som fångar upp stekos. En frihängande fläkt över en köksö har alltså inte samm prestanda utan behöver överdimensioneras för att klara stekos mm. Men även på utdragbara fläkar finns det olika kvalitéer. Vi har valt en från Bosch med ett maximalt utsug på 720m3, detta pga av att vi har en öppen planlösning och inte vill ha matos i hela huset. Fläkten har två fläkthjul för att klara detta. Många fläktar har ett maxutsug på bara kanske 300m3 vilket inte skulle fungerat för oss.
Fläkten kostade nånstans mellan 3-4000 vilket är överkomligt tycker jag,Klenare fläktar kostar kanske ca 2-3000, skillnaden är inte så stor. jag tycker också att det är skönt att slippa se fläkten när den är inskjuten, framkanten har samma list som skåpluckorna. En utdragbar fläkt finns i olika mått. Man kan mycket väl har en 80 cm bred fläkt över en 60 cm bred spishäll. Det finns 80cm breda utdragbara fläktar som passar in i och kan sitta i ett 60 cm brett skåp. Bla. Siemens har sådana.
En fläkt fungerar mycket bättre om det finns en vägg bakom som fångar upp stekos. En frihängande fläkt över en köksö har alltså inte samm prestanda utan behöver överdimensioneras för att klara stekos mm. Men även på utdragbara fläkar finns det olika kvalitéer. Vi har valt en från Bosch med ett maximalt utsug på 720m3, detta pga av att vi har en öppen planlösning och inte vill ha matos i hela huset. Fläkten har två fläkthjul för att klara detta. Många fläktar har ett maxutsug på bara kanske 300m3 vilket inte skulle fungerat för oss.
Fläkten kostade nånstans mellan 3-4000 vilket är överkomligt tycker jag,Klenare fläktar kostar kanske ca 2-3000, skillnaden är inte så stor. jag tycker också att det är skönt att slippa se fläkten när den är inskjuten, framkanten har samma list som skåpluckorna. En utdragbar fläkt finns i olika mått. Man kan mycket väl har en 80 cm bred fläkt över en 60 cm bred spishäll. Det finns 80cm breda utdragbara fläktar som passar in i och kan sitta i ett 60 cm brett skåp. Bla. Siemens har sådana.
i mina papper läste jag 65 - 75 & så frågade jag våran fläkt"kille" & han sade att standard var just detsamma utan att jag visade vad det stod i pappret.
vi satte våran på 72cm & det blev perfekt, våran är frihängande så vi gick lite efter "synfältet" om man hade någon att prata med vid barsidan
Berg
vi satte våran på 72cm & det blev perfekt, våran är frihängande så vi gick lite efter "synfältet" om man hade någon att prata med vid barsidan
Berg
Vi har en frihängande (Fjäråskupan) och den sitter på 80cm över häll och det fungerar utmärkt.
Hälsn Niclas
Hälsn Niclas
Nu har det gått ett tag & vi har känt in oss på fläkt höjden & jag kommer nog höja den fr 72 till 77 el 80 cm
Vi har en extern motor med massa kraft så det borde vara det enda man behöver tänka på så man inte tappar för mkt kraft
Vi har en extern motor med massa kraft så det borde vara det enda man behöver tänka på så man inte tappar för mkt kraft
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden