Någon som vet vad det ska vara för mått på luckorna till skåp:
FA Högskstomme 40x217
FA N Bänkhörnstomme 90x70
Samt lådor till:
FA Bänkskåp 40x70 5 lådor
FA Bänkskåp 40x70 3 lådor

Alla skåp från IKEA.
Enl. hemsidan deras har de ingen högre lucka än 1942 mm. Hur funkar det till skåp som är 2170 mm?

Tacksam för svar
/J
 
Själva måttet på skåputrymmet är väl inte högre än 1942mm skulle jag tro. För högskåpsdörrar går väl sällan ända ner i golvet?
 
Rekommenderar, om du har möjlighet, att själv åka till IKEA och mäta, så är du säker sedan. Och, Ja, sockeln är inräknad i måtten, så det skall dras av.
 
Så måttet på högskåpet är inkl. sockel, men inte på bänkskåpen?
Måttet 1942 är väl till om man ska ha 70 höga överskåp. 900 + 350 + 700 (underskåp total höjd + mellanrum mellan över och underskåp + överskåp)

Hoppas nån mer kan hjälpa mej.
 
Måtten på båda skåpen är bara stommen. Benens mått tillkommer.

Till högskåpet kan du ha 125+92cm (hade skåpet varit 60 cm brett finns det fler kombinationer).

Till hörnskåpet är de två luckorna 30x70cm.

Till 5-lådorshurtsen är de 4 översta lådfronterna 40x13cm, den nedersta 40x18cm.

Till 3-lådorshurtsen är den översta lådfronten 40x13cm, de två undre är 40x57cm tillsammans (den mittersta är lite mindre än den understa).
 
Tack för svar!
 
Ang. 3-lådors bänkskåp har jag bara 60 och 80 cm breda såna men alla IKEAs 3-lådorshurtsar har samma höjd på lådfronterna oavsett bredd:
Översta lådan 125 mm
Mellanlådan 253 mm
Nedersta lådan 309 mm
Med de måtten (som jag själv mätte upp på IKEA) beställde jag lådfronter som visade sig passa perfekt, så jag törst nog påstå att de stämmer.

Ang. bredder brukar IKEAs luckor och lådfronter vara 5 mm smalare än stommen.
 
veasel skrev:
Måtten på båda skåpen är bara stommen. Benens mått tillkommer.

Till högskåpet kan du ha 125+92cm (hade skåpet varit 60 cm brett finns det fler kombinationer).

Till hörnskåpet är de två luckorna 30x70cm.

Till 5-lådorshurtsen är de 4 översta lådfronterna 40x13cm, den nedersta 40x18cm.

Till 3-lådorshurtsen är den översta lådfronten 40x13cm, de två undre är 40x57cm tillsammans (den mittersta är lite mindre än den understa).

Detta inlägg är rent missvisande, stämmer inte alls!!! Lämnar man in dessa mått till ett snickeri kommer man få luckor som inte passar. Rekommenderar någon moderator att ta bort det så ingen stackare beställer fel mått på luckor. Vi pratar om mm, men det är ju tyvärr tillräckligt. Var o mätte på mina skåp, så jag vet att jag har rätt. Man får inte glömma mm som skall vara mellan lådorna tex.
 
Farzan har bättre koll på måtten.. :P
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.