Bygger ett riktigt "standardkök". Vi fäller in diskbänk men delar inte på häll och ugn. (vanlig spis alltså). Tänker oss vita luckor "Stååt" och svarta stenmönstrade bänkskivor i laminat. Vi måste dock få till lite färger också. Funderar på avvikande färg på sockel och skiva mellan skåpöverdel och tak. (Vill inte ha fettsamlar yta). Helst skulle vi också vilja ha avvikande färg på ett skåps lådfronter.

Åsso det här med kakel. Att det finns så mycket att välja på är jobbigt. Vi blir bara fegare och fegare. Kan väl inte ha vitt vanligt kakel med en mörkare fog? Kan man kanske ha en smalare kakelrad i mitten med en avvikande färg?

Just kakel är ju ett material som man inte utan vidare byter till och från.

Kan man få några förslag till lite måttliga färgsättningar??

LUDDET skrev:
Kan väl inte ha vitt vanligt kakel med en mörkare fog?
Varför inte ? Att dela 60cm mellanrum med en färgrand är inte alls bättre. Blir bara randigt, tycker jag. Hellre blanda matt och blank vit ...
Sockel och takskiva kan du måla i den färg du vill ha och också måla om när du byter gardiner - lätt att följa tränder när den grå-svarta perioden är slut ;).
gaia

I köket i vårt hus som vi nu skall flytta ifrån hittade vi en färgkombination på ett danskt kök. Den idén stal vi. Då, 2000, hade IKEA en rödbrun färg bland sina lådfronter. Så här blev det.

Funderar nu på ljusgrå sockel och ljusgrå utfyllnad mot taket . Då blir det i så fall 15x15 vitt kakel med grå fog.
Kanske jag vågar måla lådfronterna till ett skåp ljusgrå också. Undrar om man kan köpa lösa lådfronter om det skulle bli pilsner?

• 01280001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personliga tycker jag inte om detta med vitt kakel och mörka fogar, ger oftast ett väldigt oroligt intryck.
Om du vill ha vitt, ta lite större plattor. Vi ska välja vitt kakel ( tror jag, man hinner ju ändra sig 100 gånger när man planerar ett kök :) ) och hade då tänkt att välja stora plattor typ 30x60 just bara för att det ska bli lite "roligare" än vanliga, små vita.
Ett annat tips ( som jag också lite är inne på) är att välja nån mild grön färg. Grönt går ihop med det mesta och är en lugn färg. Ev. kan man ju exempelvis bara kakla bakom fläkten i grönt och ha resten i vitt. Har någon några bilder eller tips på snyggt ( ljust ) grönt kakel , så lägg gärn in dem under denna tråd

Om man ska ha luckor/lådfronter i avvikande färg, tycker jag det är snyggt när man har översta lådan i alla skåp i en annan färg eller träslag. Fast då måste man ha lådor överst i alla skåp, annars ser det ju konstigt ut.

Rubrik grön från Ikea, t ex.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.