Alltså vänder vi oss till er kära vänner. Vad tror ni om denna lay-out på vårat nya kök? Det är ett befintligt hus som vi renoverar så det går inte att flytta några väggar.
Skåpen har vi tänkt oss i valnöt, med högblanka vita skåp över vasken. Bänkskiva i vit kompositsten. Golvet vet vi inte ännu så kom gärna med idéer.
Alla kommentarer och rekommendationer mottages mycket tacksamt!
Tack på förhand

Andreas & Camilla

• Kök bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök bild 2.jpg
    Skapa konto
  • Kök bild 3.jpg
    Skapa konto
  • Kök bild 4.jpg
    Skapa konto
  • Kök bild 5.jpg
    Skapa konto
  • Kök bild 6.jpg
    Skapa konto
På bilden är det ganska ljust golv och det blir snyggt mot dom mörka skåpen. Vi lade in ett vitbetsat ekgolv (Kährs) då vi har mörka bänkskivor, vi tyckte det blev väldigt snyggt.

Jag ser att ni har ritat in en vinklad fläkt, vi har en sådan (Fjäråskupan Fokus) och är väldigt nöjda. Det är kanon att arbeta under denna då man slipper slå i huvudet och man har bra överblick även på grytorna längst mot väggen.

Jag tycker ert planerade kök ser mycket fint ut.

Hemmakatten
Jag tycker det ser mycket bra ut.

Möjligtvis skulle man kunna tänka sig en liten disk/sköljho till höger om spisen vid bardisken, men det beror lite på hur ni tänkt använda den ytan. Det är annars väldigt praktiskt att ha en extra kran.

Jag skulle också starkt rekommendera er att kolla upp höjden på ugnen och micron. Vi har enligt "standard", dvs. ugnen 75cm från golv och micron/kombiugnen ovanpå. Jag har mycket svårt att ta ut formar mm ur micron (är ändå 165cm, för barn måste det vara omöjligt). Det är så jobbigt att vi kommer att be snickaren försöka flytta hyllorna och beställa nya luckor över och under ugnen/micron av snickeriet.

jag skulle nog också valt "vanliga" vita luckor, inte högblanka. Det är naturligtvis en smaksak, men tror att högblanka inte kommer att vara populära så länge till. Dessutom kommer de högblanka luckorna att dra fokus till sig men det är kanske valnöten man vill framhäva. Den kommer också att konkurrera med bänkskivan.

Ett vitt laserat eller lutat/vaxat/oljat golv tror jag, liksom Baxman, blir snyggt.

Jag har aldrig förstått mig på dessa upphöjda barbänkskivor, i vårt kök valde vi att ha en extra bred bänkskiva till vår ö, 90 cm. Till detta köpte vi höj och sänkbara barstolar, som passar perfekt till den höjden som blir på denna bänk, 90 cm.

På köpet får man då en stoor bänkskiva, perfekt för att duka upp buffemat tex.

normal_IMGP2870.JPG

A
Tycker det såg bra ut! Tror att dom vita skåpen är snyggast blanka för att ge liv åt det mörka i trä. Håller med Fresve angående upphöjd barskiva dock.

Hemmakatten
Jag håller också med fresve och Anna_robban om den upphöjda barskivan (såg inte att den från början). Vi har också en köksö, 90cm hög, 100x240cm, med plats för ett par barstolar. Köksön används som arbetsbänk men också som buffebord för julbordet tex.

Det enda man spontant saknar är ju en avställningsyta bredvid kylen, alltid bra att ha vare sig man lastar i eller ur!

Vi tänkte använda "bardisken" som avställningsyta för saker från kyl och frys. Vi har det så idag och det underlättar väldigt mycket precis som du säger, ylven.

Håller helt med om att den upphöjda bardisken känns onödig, jag hade (har...) satsat på en bredare skiva i vanlig höjd och låga barstolar. Golvet kan jag bara slå ett slag för klinker, tycker det är överlägset i känsla och funktion i ett kök. Färgen kanske skulle passa med lite ljusare till era färger i övrigt.

Fördelen som jag ser med den upphöjda bardisk som vi ska ha i vårt kök är att den döljer diskbänken där det kanske inte alltid är så snyggt.

I det här köket döljer ju bardisken inte så mycket, men jag tycker att den ser snygg ut.

Läskigt likt de kök vi plannerat.
http://forum.byggahus.se/koek/81730-asikter-hjaelp.html

Jag känner mig dock lite osäker på fönstret till vänster om spishällen. I vårt fall kommer inte ök föster komma i linje med ök skåp. Ser lite lustigt ut på mina modeller. Kanske snyggare med ett stort vid "köksön"

Hur stort avstånd har ni mellan "köksön" och bänk med diskho?

Petersk,

Vi har ca 240cm mellan köksö och bänk med diskho. Då har jag inte räknat med utsticket från bänkskivan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.