Så äntligen monterar vi vårat kök... och upptäcker att hörnet inte är 90 grader vilket gör att bänkskivan glipar uppemot 4 cm längst bort. Panik! Smyglist går att köra fram till mitten av skivan, där kommer ett fönster men sen är det ca 60 cm skiva mot vägg med en på tok för stor glipa. Vad ska vi göra? Skivan sammanlagda längd är ca 3,3 m och köket är L format.

Kapa skivan i rätt vinkel?

Om det är skivans hörn som inte är i rät vinkel så är min rekommendation att du reklamerar varan. Är det rummets hörn som inte är i rät vinkel så har du problem.

Bild eller skiss skulle underlätta..inte för dej men för oss.

Det är hörnet som är problemet, ska se om jag kan fixa en bild!

Ska se om jag lyckats lägga in en bild...

• Marie Åberg 2 paint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver inte vilket material skivan ær tillverkat av. Med en træskiva skulle du kunna såga till en kil som passar exakt i glipan och montera dit den (t.ex med L-beslag på undersidan med kilen vilande på L-beslagets topp).

Hos mig var det enda väggen som var konvex, eftersom det var lättbetong gick jag lös lite på den och det löste sig. Men för mig handlade det om max 10 mm.

Går det inte att spackla ut väggen, men kanske 4cm är lite mycket ,kakel bygger ju ut en del också, skaffa en rejäl vinkel hake och försök se vad som egentligen är snett sedan får man kanske försöka fuska till det på flera ställen kanske flytta lite på bänkskåpen etc.

Det är en laminatskiva. Vi ska försöka hitta ett skåp eller liknande som vi kan sätta för glipan så den inte syns.

Vinklar är alltid problem. Ibland kan man ta lite i varje "hörna" så minskar bekymret. Sen kanske det går att trolla bort med extra väggskiva och stänkskydd?

Det får bli ett stänkskydd. Tidigare hade jag tänkt mig glas men nu är jag inte på rostfritt. Är det sjukt dyrt eller går det att få tag på till överkomlig kostnad?

Jag fattar inte riktigt. Är inte skivan delad i tre delar? Om du puttar in skivan mot väggen så får du väl glipan borta vid spisen mot nästa skiva.
Man borde väl kunna slipa/såga/fila bort felet på kortsidan av skivan.

Hur har ni satt skåpen? Följer dom väggen eller 90 graders vinkel? Skivan måste ju stämma med skåpen också.

/Funkis

• Gilla
Bobbar
  • Laddar…
Om skivan är ett enda stort L så skulle jag dela på den någonstans bakom spisen för att kunna räta upp den. Där kan det väl gå ganska bra att fixa till med någon hylla eller så för att dölja skarven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.