Enl läsanvisningarna i BBR är bör =skall på så sätt att man skriver att man använder ordet bör för att inte hindra den tekniska utvecklingen men att kravet som är angivet i BBR är det minsta krav på teknisk lösning som man får göra

Tätskikt bakom kakel skall finnas i alla rum där det finns golvbrunn, altså köket är undantaget, det är inte heller nödvändigt eftersom det stänk som talas om ovan inte skapar den fukt eller ångtryck som blir aktuellt i ett badrum

Under alla kopplingar och ställen där det kan komma vatten i övrigt skall det finnas ett tätt skikt och en läckindikering så att eventuellt utläckande vatten leds ut så att det blir synligt

I diskbänkskåpet eller under skåpet skall det vara en tät skiva som är noga tätat runt rörgenomföringar, skivan skall gå fram i framkant skåp så att vattnet kommer ut på golvet utan att tränga in i konstruktionen.

Denna plastskiva gäller nu att den skall finnas även under kyl frys mm där det finns kompressorer som kan skapa kondens

Reglerna gäller för ny och ombyggnader efter 2007-06-31

Vill man vara riktigt säker får man bygga hela köksgolvet som våtrumsgolv, med brunn och allt. Man får nästan räkna med att någon gång åka på ett läckage. Jag råkade ut för att avloppet under diskbänken delade på sig när diskmaskinen tömde samtidigt som jag tömde vattnet ur en större gryta i vasken. Hälften kanske jag hann suga upp med trasor medan resten hamnade i trossbottnen.

Kaklet över diskbänken behöver man inte oroa sig för om man inte tänkt duscha väggen regelbundet

T
imported_Benno skrev:
Vill man vara riktigt säker får man bygga hela köksgolvet som våtrumsgolv, med brunn och allt. Man får nästan räkna med att någon gång åka på ett läckage. Jag råkade ut för att avloppet under diskbänken delade på sig när diskmaskinen tömde samtidigt som jag tömde vattnet ur en större gryta i vasken. Hälften kanske jag hann suga upp med trasor medan resten hamnade i trossbottnen.

Kaklet över diskbänken behöver man inte oroa sig för om man inte tänkt duscha väggen regelbundet
Fast det är bättre att hälla ut mycket på en gång än att en koppling läcker lite utöver en lång tid.

Kan man lägga tätskikt på golvet och dra upp det 5 cm på väggen och allt detta utan golvbrunn.
Kan kan man men är det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.