Nån som vet om det går att få tag i nya överskåpsstommar till kök som är max 30 cm djupa?

Vill nämligen inte riva befintligt kökstak som är monterat dikt de gamla stommarna som bara är 29/30 cm djupa.

Du kan ju alltid lämna in vanliga stommar på ett snickeri. Eftersom jag tillbringar dagarna på ett sådant vet jag att det blir ganska dyra stommar... Jag förstår dock inte själva problemet med taket. Att du inte vill ha MINDRE stommar kan jag förstå, men större? Vad gör det om du "gömmer" några cm tak? Troligtvis har jag fattat allt fel, det är ju trots allt fredagskväll...

Får man ens upp luckorna om taket går mot stommarna? Sitter det ingen passbit ovanför skåpen?

När jag tänker efter så har jag nog sett varianter där luckan är lägre än skåpet.

Det där låter egentligen inte som ett problem, går att säkert att lösa med fulldjupa överskåp. Om du lägger till en bild på hur det ser ut nu så kommer du säkerligen få flera konstruktiva förslag om hur du ska sätta upp de nya djupare överskåpen.

Söderhem skrev:
Nån som vet om det går att få tag i nya överskåpsstommar till kök som är max 30 cm djupa?

Vill nämligen inte riva befintligt kökstak som är monterat dikt de gamla stommarna som bara är 29/30 cm djupa.

Gå in till någon köksbutik och beställ stommar i det djup du vill ha, jag vet att iaf HTH kapar på djup och bredd. Jag förstår dock inte heller problemet då större stomamr täcker gammalt tak och då brukar man inte ha något problem.

Mitt tak är ett lockpaneltak med en 10 cm kant runt om som locken är girade mot. Köksskåpen har en passbit i överkant på ca 10-15 cm höjd . Mot denna passbit är takets kantbit på 10 cm dikt an spikat.

Oavsett hur det är gjort eller ser ut så undrar jag kort och gott om någon visste/vet var man kan beställa skåp med dessa skåpsdjup. Jag har själv varit verksam inom byggsvängen i ca 20år och har byggsåg så att jag kan kapa ned skåpen på djupet (skulle alltså kunna strunta i att lämna in för att få nedkapat som blir dyrt), men det är ju så jä.. tråkigt. Jag får isåfall också stå och borra alla sma fina hål som kapas bort för att sedan kunna fästa hyllorna i.

HTH fixar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.