Hej!

Någon som försökt montera in ikea inredning i köksskåp från HTH? Tänker mest på utdragsbackar. Har inte fått HTH skåpen än så jag vet inte exakt hur bred öppningen i t.ex ett 40 cm skåp är.

HTH:s stominnermått är bredden, tex är ett 60-skåp = 599mm, minus 2*stomme vilket ger oss följande följande: 599-2*16=567mm. Problemet som du troligtvis stöter på är att IKEAS inredning är gjord för djupare stommar.

Thomas59
Hej,

Bytte för några år sedan inredning och luckor i mitt HTH-kök. Luckor från IKEA var i stort sett inga problem. Dock saknade IKEA vissa bredder på luckor ( tex 20 cm breda) men det löste sig med hjälp av en snickare.

Samma med inredning. I stort sett inga problem. Yttermåtten på stommarna är ju de samma. Innermåtten skiljer dock. I mitt fall var HTH-stommarna något tunnare än IKEA-stommarna vilket innebar att IKEA-inredningen blev någon millimeter för smal. Då jag behöll HTH-hyllplanen och endast bytte lådor löste jag detta genom att lägga två tunna brickor på var sida mellanhyllskena och stomme.

Ev kan ju stommarna variera i tjocklek beroende på när de är tillverkade så jag kan inte garantera att det funkar för dig. IKEA har ju generösa returvillkor så köp hem en lådsats och testa.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.