N
Vi har precis installerat en ny stor frys, modell frysskåp och alltså ingen box, inbyggd är den också. Vi tycker den går hur ofta som helst, åtminstone en fyra fem gånger i timmen om inte oftare. Det är inte tyst speciellt länge emellan varven i alla fall. Har ni några erfarenheter av såna här frysar, hur ofta de surrar? Det är ett Electrolux.

Våra Whirlpool-skåp går hela tiden, jag antar att det är fel på dem. Service på tisdag.

Är det en självavfrostande frys??

Uppfyller ventilationen av utrymmet bakom frysen tillverkarens krav?

• Gilla
Marz
  • Laddar…
Ja tycker min Boschfrys låter lite väl mycket med tanke på att det är en -08 och till det priset...
Men dom har vart här och servat den (nå grejer som skulle bytas ut enligt Bosch) men servicekillen tyckte den lät helt normalt.. :(

Han menade på att NoFrost osv...

Lite surt, men vi ska köra på ett tag till och se om det blir en tur till butiken eller ej.

Ett tips är att köpa en energimätare (tror dom är nere i runt hundra spänn på t ex Clas Ohlsson, även mycket användbara till andra mätningar i hemmet) och kolla hur mycket drifttid man har på frysen under t ex ett dygn. (Förutsatt att ni kommer åt det aktuella väggutaget.) Vidare bör man kolla vad man har för faktisk temp i frysen, t ex med hjälp av en utetermometer med sladd. Minus arton är rekommendationen, och varje grad kallare än så blir mer och mer jobbig för frysen...

Tänk på att självavfrostande frysar kan låta lite mer, just pga fläktsystemet i dem som står på nästan konstant (annars blir det isbildning).

FredrikR skrev:
Ja tycker min Boschfrys låter lite väl mycket med tanke på att det är en -08 och till det priset...
Men dom har vart här och servat den (nå grejer som skulle bytas ut enligt Bosch) men servicekillen tyckte den lät helt normalt.. :(

Han menade på att NoFrost osv...

Lite surt, men vi ska köra på ett tag till och se om det blir en tur till butiken eller ej.
Lita inte på servicekillarna. Om du tycker den låter illa, åk till butiken och lyssna på den de har. Jag har haft trubbel med en kyl-frys med nofrost och servicekillarna sa att antingen är det fläkten eller också kompressorn. De började med att byta fläkt, vilken det inte var något fel på. Då skulle de byta kompressor men vi fick dem att ringa servicesupport och hoppsan, det fanns visst en del till som kunde generera oljud...nu är skåpet tyst, förutom att den bytta fläkten nu låter när den startar och stoppar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.