Hej,
I mitt nya kök (Ikea) har jag tänkt ha ugnen i ett högskåp och sedan ha en fristående micro inuti skåpet ovanför micron (dvs, man öppnar skåpluckan för att se och komma åt micron). Det jag är fundersam över är hur högt micron hamnar, skulle gärna vilja ha den lite lägre. Jag funderar om det är möjligt att sänka ugnen så att man bara har en låda under ugnen istället för två och sedan har en extra lucka ovanför istället. Är det någon som har gjort något liknande? Ugnen kommer då hamna någonstans mitt emellan traditionell höjd (under häll/spis) och dagens "normal"-höjd i högskåp och micron hamnar ca 120 cm från golvet istället för 140 cm.
Swede
I mitt nya kök (Ikea) har jag tänkt ha ugnen i ett högskåp och sedan ha en fristående micro inuti skåpet ovanför micron (dvs, man öppnar skåpluckan för att se och komma åt micron). Det jag är fundersam över är hur högt micron hamnar, skulle gärna vilja ha den lite lägre. Jag funderar om det är möjligt att sänka ugnen så att man bara har en låda under ugnen istället för två och sedan har en extra lucka ovanför istället. Är det någon som har gjort något liknande? Ugnen kommer då hamna någonstans mitt emellan traditionell höjd (under häll/spis) och dagens "normal"-höjd i högskåp och micron hamnar ca 120 cm från golvet istället för 140 cm.
Swede
Vi gjorde något liknande. Tänk på att ventilera ordentligt så att det inte blir stillastående luft ,då kan det bli för varmt med utebliven garanti som följd. Vi fick tips att inte sätta micron så högt att underarmarna tar i luckan som fälldes framåt neråt de det var en kombi ugn. Lucka skulle man då ha bränt sig på. Vi följde de råden och hade som du tänkt en låda under för en drickaback och vanlig ugn ovaför det och till sist micron ovanför. Det blev jättebra.
Tack för era svar!
Jerk: Har du någon enkel ritning och/eller bilder på din lösning? Vore väldigt intressant att se.
Lmob: Har funderat på sådana gångjärn som du nämner men har precis som Jerk hört att det varit en del problem med dem. Måste kolla upp dem lite närmare.
Jerk: Har du någon enkel ritning och/eller bilder på din lösning? Vore väldigt intressant att se.
Lmob: Har funderat på sådana gångjärn som du nämner men har precis som Jerk hört att det varit en del problem med dem. Måste kolla upp dem lite närmare.
Vi gjorde som jag skrev i den andra länken dvs vi monterade dem på ett annat sätt. Och det är som strit skrev, vi tilltade dom så att gångjärnen inte kunde stänga helt. Jag föreslog den iden för Blum när dom var hemma hos oss ( på grund av öppningsproblemen ) men fick ett nekande svar på det så jag undra lite nyfiket vem strit igentligen är. Han kanske jobbar på Blum!!!
Hur som helst så fungerar det jättebra nu men våra skåp har fula hål efter första monteringen vilket är störande. Och Blum har inte visat något som helst intresse att tillmötesgå på något vis. Deras återförsäljare har istället gjort det så vi är nöjda med det. Blum måste revidera sin monteringsanvisning för låga skåp om det skall fungera annars får man prova på eget bevåg och det kan lätt fel och då mister man inställningsfunktionerna för luckans position. Men om man lyckas så fungerar det jättebra. Luckan går knappt att öppna om man inte gör på detta vis.
Hur som helst så fungerar det jättebra nu men våra skåp har fula hål efter första monteringen vilket är störande. Och Blum har inte visat något som helst intresse att tillmötesgå på något vis. Deras återförsäljare har istället gjort det så vi är nöjda med det. Blum måste revidera sin monteringsanvisning för låga skåp om det skall fungera annars får man prova på eget bevåg och det kan lätt fel och då mister man inställningsfunktionerna för luckans position. Men om man lyckas så fungerar det jättebra. Luckan går knappt att öppna om man inte gör på detta vis.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
hth har en lucka som öppnas uppåt med framsidan paralell med fronten, har den på bild nånstans , men borde gå att hitta hos hth... var avsedd för att ha just en mikrovågsugn bakom som jag uppfattade det...
Klicka här för att svara
