Vi håller (fortfarande) på med vår köksrenovering, eller rättare sagt byte från ett rum till ett annat.
Rörmokaren har varit ett antal ggr å dragit nytt vatten & avlopp osv osv
Nu hade vi besök av en släkting som utbrister
Så här får man inte ha det, det här kommer att bli problem den dan ni ska sälja, för detta är inte tillåtet....
VADDÅ?
Jo vi har satt diskbänken framför fönstret.....
Å fönstret går ca 10 cm under diskbänkens höjd......

Nu påstår vår släkting att vi måste byta fönstret å sätta i ett som slutar högre än diskbänken för att dett ska vara godkännt...

*suck*
Själva hade vi tänkt hitta på nån typ av lösning med en "sarg" runt fönstret eller nåt.

Nån som vet om denna info vi fått stämmer??

Det enda jag kan tänka mig är att det skulle hindra en brandutrymning, men har aldrig hört att detta skulle gälla inredning. Alla gör ju så för att få större bänkytor.

Nej jag skulle bli mycket förvånad om det visade sig att detta var förbjudet. Vilken myndighet skulle förbjuda sånt? Vad jag vet så skulle det kunna bero på venilationen. Vissa påstår att det blir kondens och fuktproblem nere i fönstret pga att luften får svårt att cirkulera...men vi hade det i vårt förra kök och vi hade inga problem med fukt. Och vi kommer göra likadant i vårt nya kök.

Och skulle det vara pga problem vid brandutrymning skulle det ju inte vara bättre att sätta i ett mindre fönster...eller?

Förbjudet? Då är vi många som lever olagligt.
Det är trevligt med utsikt när man diskar. Nackdelen är att det stänker på fönstret. Det kan vara bra att göra sköljtätt i skarvarna med silikon om olyckan är framme och man råkar hälla över vatten mot fönstret. Annars får man vattnet i väggen och ev i trossbottnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.