4 448 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Hjälp med diskho!
Jag ska ha en granitskiva i köket och letar febrilt efter diskho men det tar ju hundra år att sätta sig in i djungeln... Jag är ute efter en diskho som ska få plats i ett 50-skåp och är sugen på en i granit/komposit eftersom jag tror det blir snyggast med svart men hittar ingen.. Någon som har något tips? Gärna var jag kan köpa också då det inte riktigt hjälper att hitta bilder på en hemsida utan försäljning...
Och ang. infästning i granitskiva; är det sk. planlimmat som blir snyggast? Inte helt lätt det heller...
Tar väldigt tacksamt emot svar!
Mvh
Och ang. infästning i granitskiva; är det sk. planlimmat som blir snyggast? Inte helt lätt det heller...
Tar väldigt tacksamt emot svar!
Mvh
Planlimmat (man fräser ner den så att överkanten på hon hamnar på samma höjd som skivan) var det min stenhuggare rekomenderade. Undermonterad (ev. något infräst) kan också bli snyggt, men det fanns risk för att slå loss flisor ur graniten med den lösningen så han rekomenderade den inte.
Tack för tipset men tyvärr var det ingen som går att använda för mig. Vill absolut ha en kantig design och Blanco har ingen för planlimning(vilket jag insett att jag måste ha) i 50-skåp med avrinning till höger.
Någon som har tips om någon med bra utbud i Sthlm?
Någon som har tips om någon med bra utbud i Sthlm?
Skönt att tillverkaren Franke inleder sin broschyr med att prata om "två material" och ägnar båda materialen lika mycket text, rostfritt och "fragranit". Sen när man blir intresserad av det senare så visar det sig att de har 1 st diskbänk i det materialet. En!?
Snacka om underutvecklad bransch! Finns hur mycket skit som helst och hur mycket fula diskhoar som helst som ingen vill ha med massa konstiga avrinningsytor etc.. Enkelt för en normalbegåvad entreprenör och göra sig ett namn!
Hur som helst.. blev denna från Smeg för ca 4K;

Snacka om underutvecklad bransch! Finns hur mycket skit som helst och hur mycket fula diskhoar som helst som ingen vill ha med massa konstiga avrinningsytor etc.. Enkelt för en normalbegåvad entreprenör och göra sig ett namn!
Hur som helst.. blev denna från Smeg för ca 4K;

Dom flesta "stenhuggerier" är nu för tiden också "återförsäljare" för hoar.
Vi har haft kunder med alla möjliga önskemål så enklast var att direkt
ta kontakt med tex IFÖ, Franke, Blanke, Venturion mm så nu beställer vi ho/vask/häll åt kunderna direkt, då vi gärna vill ha den här hos oss för att kunna "måttkapa" granitskivan.
Tänker inte marknadsföra firman här, men mitt tips är att kolla med ett
stenhuggeri direkt om dom inte kan fixa fram en ho efter dina mått/utförande.....
Ang. planlimmning - undermontering. Rekommenderar planlimmning...
Lycka till med jakten!..
Vi har haft kunder med alla möjliga önskemål så enklast var att direkt
ta kontakt med tex IFÖ, Franke, Blanke, Venturion mm så nu beställer vi ho/vask/häll åt kunderna direkt, då vi gärna vill ha den här hos oss för att kunna "måttkapa" granitskivan.
Tänker inte marknadsföra firman här, men mitt tips är att kolla med ett
stenhuggeri direkt om dom inte kan fixa fram en ho efter dina mått/utförande.....
Ang. planlimmning - undermontering. Rekommenderar planlimmning...
Lycka till med jakten!..
Det blev som sagt Smeghon enligt ovan men inte planlimmat som jag hade tänkt. Enligt stenfirman så tyckte han att det blev snyggare med undermonterad när hon är helt fyrkantig vilket jag nu håller med om när det är klart.
Lättast hade väl varit att stenfirman hjälpte till med ho men nu hade inte firman den tjänsten och de andra stenfirmorna låg mellan dubbelt och tre gånger så dyrt som denna så det var aldrig något att fundera på. Fakturan för två delar på totalt 4 meter blankpolerad svart granit inklusive måttning, utsågning och montering av diskho(exklusive själva diskhon som jag köpte själv) och häll samt frakt och montering blev totalt 15K. Nu betalade jag dock bara 12800 totalt då jag fick välja på en ny skiva eller 15% avdrag då det blev en liten springa på ett ställe som de ansåg som en miss. Den kommer inte spela någon roll för mig när mosaik kommer upp så jag valde rabatten istället.
Lite störd prisskillnad måste jag säga då två andra tog strax under 50 000 för exakt samma saker.
Lättast hade väl varit att stenfirman hjälpte till med ho men nu hade inte firman den tjänsten och de andra stenfirmorna låg mellan dubbelt och tre gånger så dyrt som denna så det var aldrig något att fundera på. Fakturan för två delar på totalt 4 meter blankpolerad svart granit inklusive måttning, utsågning och montering av diskho(exklusive själva diskhon som jag köpte själv) och häll samt frakt och montering blev totalt 15K. Nu betalade jag dock bara 12800 totalt då jag fick välja på en ny skiva eller 15% avdrag då det blev en liten springa på ett ställe som de ansåg som en miss. Den kommer inte spela någon roll för mig när mosaik kommer upp så jag valde rabatten istället.
Lite störd prisskillnad måste jag säga då två andra tog strax under 50 000 för exakt samma saker.
Ja, det var ju äntligen en sansad prisbild. Vad var det för stenfirma du använde?
Klicka här för att svara