Hej. Ska bygga om köket. Diskbänken ska flyttas och nya rör ska på plats. Har börjat fundera på hur man ska göra på bästa sätt.
Man vill ju helst ha en plastmatta liknande sån man har under diskmaskinen i köksskåpet så man ser ifall det blir något knas. Det måste gå igenom tre rör där, varm- och kallt vatten plus avloppet från vasken.
Jag har gjort en liten skiss på avloppsröret som jag hoppas beskriver de två olika sätten man kan göra det på. (som jag kommer på)
Version A - gör att man slipper göra större hål än 75mm, men å andra sidan är det bergis jätteknepigt att få ned röret genom skåpets botten, genom golv och trossbotten för att sedan kopplas ihop nere i källaren.
Version B - kan förberedas i förväg enkelt, men man får en extra skarv under köksskåpet som man inte har någon "kontroll" över. Läckage kan uppstå ifall man har otur.
Eller oroar jag mig i onödan?
Hur brukar man göra?
Tacksam för synpunkter.
Man vill ju helst ha en plastmatta liknande sån man har under diskmaskinen i köksskåpet så man ser ifall det blir något knas. Det måste gå igenom tre rör där, varm- och kallt vatten plus avloppet från vasken.
Jag har gjort en liten skiss på avloppsröret som jag hoppas beskriver de två olika sätten man kan göra det på. (som jag kommer på)
Version A - gör att man slipper göra större hål än 75mm, men å andra sidan är det bergis jätteknepigt att få ned röret genom skåpets botten, genom golv och trossbotten för att sedan kopplas ihop nere i källaren.
Version B - kan förberedas i förväg enkelt, men man får en extra skarv under köksskåpet som man inte har någon "kontroll" över. Läckage kan uppstå ifall man har otur.
Eller oroar jag mig i onödan?
Hur brukar man göra?
Tacksam för synpunkter.
Snubblade över denna site som var informativ. http://www.vattensakra.nu/
Om man har tätningen under skåpet kan man alltså ha en avloppskoppling där... eller hur?
Om man har tätningen under skåpet kan man alltså ha en avloppskoppling där... eller hur?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan du dra nytt avloppsrör och nya vattenrör upp i köket så hade jag valt att göra det så att de bara sticker upp ca: 200mm i köket snyggt och prydligt inne vid väggen (typ 100mm från väggen).
Sen är det lätt att mäta in dessa och göra hål i skåpet och trä på skåpet på rören.
Sen tätar man snyggt och prydligt runt rören.
Sen är det lätt att mäta in dessa och göra hål i skåpet och trä på skåpet på rören.
Sen tätar man snyggt och prydligt runt rören.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack för de orden... 
Man kör normalt sett med 50mm i köket.
Ett annat bra tips till dig som jag alltid använder för att få en snygg genomföring till diskmaskinslangarna och elkabeln är följande...
http://www.droppteknik.se/webshop?p...=9&flypage=flypage.tpl&product_id=31&vmcchk=1
Dock är den helt grå och inte röd som på bilden...
Mycket bra är den och installationen blir väldigt snygg !
Man kör normalt sett med 50mm i köket.
Ett annat bra tips till dig som jag alltid använder för att få en snygg genomföring till diskmaskinslangarna och elkabeln är följande...
http://www.droppteknik.se/webshop?p...=9&flypage=flypage.tpl&product_id=31&vmcchk=1
Dock är den helt grå och inte röd som på bilden...
Mycket bra är den och installationen blir väldigt snygg !
Tack för tipset, den ser riktigt bra ut. Hamnar direkt på inköpslistan 
Det hade jag inte tänk på innan, men man måste göra hål igenom diskmaskinskåpet in till diskbänksskåpet.
Diskmaskinen kommer att hamna brevid i ett upphöjt skåp. Kommer att bli kanon att plocka ur disken utan att vika sig dubbel.
Det hade jag inte tänk på innan, men man måste göra hål igenom diskmaskinskåpet in till diskbänksskåpet.
Diskmaskinen kommer att hamna brevid i ett upphöjt skåp. Kommer att bli kanon att plocka ur disken utan att vika sig dubbel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...
Då kommer ju "Eva" att sitta i sidan på vaskskåpet och inte i botten...
Men oavsett blir det ju en snyggare genomföring än att bara borra ett hål och dra in dem genom...
Kör med en hålsåg på 80mm så blir det perfekt att trycka ner den yttre delen och täta med silicon eller limtätmassa runt kransen.
Sen för du genom slangar och kabel innan du trycker dit locket.
Tänk på att föra genom elkabeln först för annars får du inte genom den när slangarna är genomdragna...
Lycka till !
Då kommer ju "Eva" att sitta i sidan på vaskskåpet och inte i botten...
Men oavsett blir det ju en snyggare genomföring än att bara borra ett hål och dra in dem genom...
Kör med en hålsåg på 80mm så blir det perfekt att trycka ner den yttre delen och täta med silicon eller limtätmassa runt kransen.
Sen för du genom slangar och kabel innan du trycker dit locket.
Tänk på att föra genom elkabeln först för annars får du inte genom den när slangarna är genomdragna...
Lycka till !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden