Tror inte den råspontsväggen är särskilt tjock så sätter du inte skruvarna i reglarna så hade jag nog använt mig av rejäla mollyplugg bakom både gips och råspont.

Är råsponten tillräckligt tjock går det nog att skruva i den direkt vad som nu är tillräckligt? Den jag la på taket är runt 20 mm och det räcker nog iofs men har Du gips och råspånt finns väl reglar så då ska Du självklart använda dom. Jag satte upp mina med fransk träskruv men då i lättbetong/plugg, 13 mm sexkantskalle på dom gör det lätt att skruva.

Som ett komplement kan man sätta en list på vilken du låter överksåpen vila. Sen kan du sätta en snyggare list över denna vilken går en bit ner över kaklet. Ett annat alternativ/komplement är att sätta en regel i ovanför överskåpens överkant (under förutsättning att regeln inte syns/stör) i vilken du sedan skruvar fast överskåpen.

Paul-Staffanstorp
Mollyplugg vet jag inte hur det ska fungera om man har råspont på 22mm och gips på 13mm utanpå detta...

Personligen skruvar jag alltid med montageskruvar med platt skalle i dessa lägen och ser till så att man använder de reglar som finns och kompletterar däremellan.
Absolut även snyggaste monteringen utseendemässigt istället för skruv med försänkt skalle som även riskerar att pressa sönder masoniten i ryggen.
Normalt sett räcker det länge att sätta två skruvar i varje stomme, men man känner ju naturligtvis hur de drar i väggen också.

Paul-Staffanstorp skrev:
Mollyplugg vet jag inte hur det ska fungera om man har råspont på 22mm och gips på 13mm utanpå detta...

Personligen skruvar jag alltid med montageskruvar med platt skalle i dessa lägen och ser till så att man använder de reglar som finns och kompletterar däremellan.
Absolut även snyggaste monteringen utseendemässigt istället för skruv med försänkt skalle som även riskerar att pressa sönder masoniten i ryggen.
Normalt sett räcker det länge att sätta två skruvar i varje stomme, men man känner ju naturligtvis hur de drar i väggen också.
Det finns mollyplugg för tjockare väggar än 35mm

Paul-Staffanstorp
Jag vet att det t.ex finns 37mm gipsexpander, men de är anpassade att användas till tre lagers gipsväggar och de griper inte bra om väggen bara är 20+13=33mm tjock.
Dessutom är det onödigt krångligt att använda sig av gipsexpander om man kan slippa eftersom man då måste ha upp skåpen i rätt läge för att förborra genom stommen var man vill ha infästningarna, för att sedan ta ned dem och borra upp hålen för gipsexpanderna och sen upp med skåpen igen och hitta rätt med skruvarna.
Men visst... alla gör vi som vi vill.
Personligen anser jag att det bästa är att skruva i reglarna och komplettera i råsponten och undvika gipsexpander så mycket det bara går.

??? RÅSPONT OCH EXPANDER ???
Det kan inte bli bättre förutsättning. Ta du vilken 5-6 mm skruv som du vill med rätt längd och platt skalle.
Själv har jag 8 mm plyfa + gips och inget har ännu trillat ner ;)

Paul-Staffanstorp
Linnex skrev:
Det kan inte bli bättre förutsättning. Ta du vilken 5-6 mm skruv som du vill med rätt längd och platt skalle.
Kan bara hålla med dig om att det är bästa förutsättningar för en snabb och bra uppsättning, men din 8mm plyfa känns inte hundraprocentig än om det ännu inte trillat ner.;)
Personligen skulle jag aldrig våga nöja mig med bara detta utan hoppas på att du använt någon regel också...
Jag skulle aldrig våga lämna garanti på en montering om jag bara satt det i 8mm plyfa.

om ni går in på
http://kok.poppo.se/
så ser man att skåpen sitter kvar utan o ramla ner och rakt med ;-)

det var en 14 mm råspont med reglar från golv till tak med ingen logik i cc måtten,

plus 13 mm gips på det.

skåpen sitter uppe med olika sortes skruvar anpassat efter verkligheten, molly skruvarna var lätast att jobba med, men där man hamna på en regel satte jag en fet skruv raktigenom. allt sitter som berget.

så var det

jo lite skryt

handlat vitvaror i dag, fick 7000 kr rabatt, inköpspris plus moms, kan man va gladare

Paul-Staffanstorp
Nu när jag tittar närmre på dina bilder ser jag att det är Ikeas stommar du satt och då spelar inte skruvvalet såå stor roll eftersom man ändå inte ser skallarna, men i andra traditionella skåp anser jag det ganska viktigt att försöka använda likvärdiga skruv för utseendets skull...

OCH...ärligt talat...
Du kan väl ändå inte mena allvar när du påstår att det var lättare att jobba med molly än med vanliga träskruvar i en råspontad vägg...

Nyfiken fråga...

Varför har ni valt att ha så högt mellan bänkskiva och väggskåpen ?
Ser ut att vara runt 700mm emellan ju.

Linnex skrev:
Med plyfa bakom gips stämmer att du har bra fäste men med råspont har du inte lika bra fäste. Glöm inte att plyfa är flera lager ovanpå med motsatta riktningar av fibrerna så du kan inte göra plyfa och råspont jämbördiga. Vid tillräckligt hög belastning av skruv från tex ett tungt överskåp med hela servisen så hade jag inte litat på att 5-6mm skruvar hade vidhållit fästet utan fibrerna i råsponten hade brustit av belastningen.

Däremot är bästa fäste utan tvekan i reglarna men har man inte en sådan tillgänglig så är mina rekommendationer som möbelsnickare att använda sig av tillräcklig molly under dessa förhållandena.

Paul-Staffanstorp
Personligen så är mina rekommendationer som köksmontör att 14mm råspont är bättre än en tunn 8mm plyfa... ;) ;)

Mitt hus är ett modulhus från 1980. Och då ansåg tydligen hustillverkarna att 8 mm plyfa + 9 mm gips skulle räcka. Höll i alla fall 29 år.
Nu sitter det 8 mm plyfa och 13 mm gips och jag räknar kallt med att det nya köket håller ytterligare 30 år :)

Paul-Staffanstorp skrev:
Nu när jag tittar närmre på dina bilder ser jag att det är Ikeas stommar du satt och då spelar inte skruvvalet såå stor roll eftersom man ändå inte ser skallarna, men i andra traditionella skåp anser jag det ganska viktigt att försöka använda likvärdiga skruv för utseendets skull...

OCH...ärligt talat...
Du kan väl ändå inte mena allvar när du påstår att det var lättare att jobba med molly än med vanliga träskruvar i en råspontad vägg...

Nyfiken fråga...

Varför har ni valt att ha så högt mellan bänkskiva och väggskåpen ?
Ser ut att vara runt 700mm emellan ju.

just nu e det 78 cm mellan över underskåp och så har jag höjt upp bänkskåpen med 4 cm från ikea standard

det finns fler anledningar, jag e lång, det kommer ett öppet hyllplan mellan skåpen och det e snyggt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.