Vi funderar på att köpa ett HTH-kök.
Högblanka lackerade luckor, och vi vill helst inte ha några handtag.
Istället föreslår säljaren att vi köper motorer till luckorna, så att man bara petar på luckan/lådan så öppnas den automatiskt.

Någon som har erfarenhet av detta - och hur funkar det?
Och någon som har någon aning om vad det kostar när motorerna går sönder?
(vi har inte fått någon prisuppgift på vad motorerna kostar än...)

Känns inte som att det hör hemma i ett hem med barn, men jag vet inte:) Vill man vara värst på gatan kanske det kan vara värt det:D

Och hur många ggr kommer man öppna lådor i onödan som man stöter emot?

Jag har bara testat det på en mässa, det kändes kul första gångerna. Men det verkar inte speciellt praktiskt, jag skulle bli stressad av att dom öppnar och stänger alldeles för långsamt. Dessutom var det ruskigt dyrt.

HTH har annars ett minimalt handtag ca 3cm brett man sätter i luckans överkant. Kanske kan det vara ett alternativ som inte syns så mycket.

Hur blir det när det är strömavbrott? Då kommer man inte åt någonting i sitt kök?

Raccin skrev:
Haha, och här hittade jag ett klipp om varför vi inte ska ha motorer...

[länk]

:)
:D :D :D

Roligast i år! Märk hur kvinnan i bild försöker hålla tillbaka sin irritation, medans barnen bara tycker det är spännande.

Ärligt talat. Är man så jävla lat att man inte orkar dra ut lådorna själv är det nog dags att tänka på en hemhjälp.

Stackars elektriker som ska tatta ihop skiten...

raveper skrev:
Ärligt talat. Är man så jävla lat att man inte orkar dra ut lådorna själv är det nog dags att tänka på en hemhjälp.

Motorerna är snarare en lösning för att kunna öppna lådorna överhuvudtaget.
Eller har du något annat förslag på hur man ska få upp en lucka/låda om man inte vill ha handtag på dem?

Kan ju inte vara så praktiskt ur fingertryckshänseende.

F-n nu börjar man tänka som en kärring åxå...:)

är väl enda sättet att lösa det på om man inte vill gå runt med med en sugpropp hela tiden i köket

Raccin skrev:
Motorerna är snarare en lösning för att kunna öppna lådorna överhuvudtaget.
Eller har du något annat förslag på hur man ska få upp en lucka/låda om man inte vill ha handtag på dem?
Det finns kanske såna där kombinationer av magneter och fjädrande pinnar som det finns i glasdörrar till stereobänkar och dylikt. Det borde väl funka bättrre, åtminstone till luckor, på lådor kan det vara lite knepigare eftersom det fordras lite kraft för att trycka ut dom en bit.

mlkjhr skrev:
Det finns kanske såna där kombinationer av magneter och fjädrande pinnar som det finns i glasdörrar till stereobänkar och dylikt. Det borde väl funka bättrre, åtminstone till luckor, på lådor kan det vara lite knepigare eftersom det fordras lite kraft för att trycka ut dom en bit.
Det finns sådana lucksystem. Har själv använt dem vid något tillfälle för många år sedan. Tror att det var HTH.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.