Hej!
Jag håller på att renovera ett kök i en gammal lägenhet.
Jag kommer att montera en fläkt med kolfiberfilter, och behöver därför inte ansluta till bef. rör. Nu till frågan - jag tänker kapa gamla röret (se bild), behöver jag plugga det på något sätt, eller?

Tacksam för er input!

/Anders

• fläktrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du pluggar igen detta rör bör du kontrollera hur den gamla kåpan, som tidigare var ansluten till röret, fungerade. Om detta rör är den enda ventialtionen i köket kanske den gamla kåpan var inställd så att den även i "stängt" läge släppte igenom luft. I så fall bör du montera någon form av ventil på rörmynningen så att du behåller den ventilation av köket som var där förut.

Många kolfiberfläktar kan man väl även koppla till vent-röret. Jag hade definitivt valt en utsugsfläkt före en kolfilter. Kolfilterfläktar är för mig ett alternativ då man inte har möjligheten till utsugsfläkt.

Håller med nimheb.
But why??? är den enda fråga jag kommer på.
Jag har haft kolfilter fläkt i lägenheten och skulle aldrig komma på tanken att sätta in en istället för en riktigt när möjlighet finns.
//Sture

I många flerfamiljshus fungerar ventilationen genom att en gemensam fläkt sitter på taket och suger ut luft ur lägenheterna som är anslutna till ett gemensamt ventilationsrör. Då brukar det vara otillåtet att ansluta en motordriven fläkt i lägenheten eftersom den skulle trycka ut den bortventilerade luften i övriga anslutna lägenheter.

Valet står i sådana fall mellan en passiv kåpa eller en kolfilterfläkt.

peroande skrev:
Valet står i sådana fall mellan en passiv kåpa eller en kolfilterfläkt.
Jo, men även i fallet med kolfilter så skall inte röret pluggas eftersom då mycket, eller all, ventilation av lägenheten försvinner. Montera en ventil så att flödet kan justeras in igen.

Ok, tack!
Som det ser ut nu så är det kolfilter som gäller när man installerar nya fläktar i denna förening... så det innebär om jag tolkar er rätt att den bästa lösningen är att
Kapa det befintliga röret, men sätta en ventil på det så att man fortfarande får till-luften från det?

/Anders

Från-luften, men annars rätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.