Hej!
Jag håller på att renovera ett kök i en gammal lägenhet.
Jag kommer att montera en fläkt med kolfiberfilter, och behöver därför inte ansluta till bef. rör. Nu till frågan - jag tänker kapa gamla röret (se bild), behöver jag plugga det på något sätt, eller?
Tacksam för er input!
/Anders
Jag håller på att renovera ett kök i en gammal lägenhet.
Jag kommer att montera en fläkt med kolfiberfilter, och behöver därför inte ansluta till bef. rör. Nu till frågan - jag tänker kapa gamla röret (se bild), behöver jag plugga det på något sätt, eller?
Tacksam för er input!
/Anders
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Såga av och sätt ett ändlock.
http://www.soliduct.com/ventilationssystem/andlock.htm?osCsid=7d7c0e658437864d2333a7458be16a5d
http://www.soliduct.com/ventilationssystem/andlock.htm?osCsid=7d7c0e658437864d2333a7458be16a5d
Innan du pluggar igen detta rör bör du kontrollera hur den gamla kåpan, som tidigare var ansluten till röret, fungerade. Om detta rör är den enda ventialtionen i köket kanske den gamla kåpan var inställd så att den även i "stängt" läge släppte igenom luft. I så fall bör du montera någon form av ventil på rörmynningen så att du behåller den ventilation av köket som var där förut.
I många flerfamiljshus fungerar ventilationen genom att en gemensam fläkt sitter på taket och suger ut luft ur lägenheterna som är anslutna till ett gemensamt ventilationsrör. Då brukar det vara otillåtet att ansluta en motordriven fläkt i lägenheten eftersom den skulle trycka ut den bortventilerade luften i övriga anslutna lägenheter.
Valet står i sådana fall mellan en passiv kåpa eller en kolfilterfläkt.
Valet står i sådana fall mellan en passiv kåpa eller en kolfilterfläkt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ok, tack!
Som det ser ut nu så är det kolfilter som gäller när man installerar nya fläktar i denna förening... så det innebär om jag tolkar er rätt att den bästa lösningen är att
Kapa det befintliga röret, men sätta en ventil på det så att man fortfarande får till-luften från det?
/Anders
Som det ser ut nu så är det kolfilter som gäller när man installerar nya fläktar i denna förening... så det innebär om jag tolkar er rätt att den bästa lösningen är att
Kapa det befintliga röret, men sätta en ventil på det så att man fortfarande får till-luften från det?
/Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
