28 526 läst ·
29 svar
29k läst
29 svar
Fästa väggskåp i betongvägg
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
sitter nu och funderar : Enligt denna http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/MC1761SE.pdf klarar en blå plastplugg med skruv som är isatt i ett hål borrat med 10 borr 100 kg. Dock, när jag drar med en kofot får jag en jäkla hävstång, även med en hammare. Tex kofoten är 60 cm lång, och pga av dess form får jag en hävert motsvarande 1:6, dvs ifall jag trycker ett tryck motsvarande 16,6 kg vilket inte är så mkt ger detta 6*1,66,6= 100 kg och skruven åker ut, och tar givitvis med sig pluggen. För hävstångsberäkning: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng
kan inte någon bara testa så jag tänker rätt
kan inte någon bara testa så jag tänker rätt
I Schneiders tabell står det ätt utdragsvärdena gäller vid användande
av största rekomenderade skruven, med säkehetsfaktorn 6
borde skruven klara 6x1,0kN= 600 kg.
Om du istället använt en Alligatorplugg http://www.wgprodukter.se/Alligatorplugg(3).asp, med 8mm skruv hade den enligt tabellen
klarat 1400kg dvs klart överdimensionerat för ett köksskåp!
av största rekomenderade skruven, med säkehetsfaktorn 6
borde skruven klara 6x1,0kN= 600 kg.
Om du istället använt en Alligatorplugg http://www.wgprodukter.se/Alligatorplugg(3).asp, med 8mm skruv hade den enligt tabellen
klarat 1400kg dvs klart överdimensionerat för ett köksskåp!
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Jag läser på http://www.fischersverige.se/befestigung/service/katalog/01.pdf
och tolkar att en träskruv 6mm med pluggtyp 10*60 klarar en utdragskraft på 60 kg. Skall man verkligen göra säkerhetsklass x utdragskraft? Jag menar 600 kg låter väl häftigt, skulle materialet, dvs plast eller nylon kunna sätta sig så hårt mot cementen att sådan otrolig spjärn skapas, och hur lång förlängare hade man inte behövt för skruva fast denna. Ifall två sådana sätts i ett cementtak skulle dessa kunna hålla en volvo 244- låter väldigt mkt?
och tolkar att en träskruv 6mm med pluggtyp 10*60 klarar en utdragskraft på 60 kg. Skall man verkligen göra säkerhetsklass x utdragskraft? Jag menar 600 kg låter väl häftigt, skulle materialet, dvs plast eller nylon kunna sätta sig så hårt mot cementen att sådan otrolig spjärn skapas, och hur lång förlängare hade man inte behövt för skruva fast denna. Ifall två sådana sätts i ett cementtak skulle dessa kunna hålla en volvo 244- låter väldigt mkt?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
I Fischers tabell står utdragsvärdena angivna utan säkerhetsfaktor
6mm träskruv med plugg 10x60 klarar då max 6kN= 600kg.
I Schneiders katalog står det 1,0kN angivet med säkerhetsfaktor 6
dvs även det blir 600kg.
Om inte det räcker för köksskåpen kan du använda dig av kemankare
med 10mm gängstång som då enligt tabellen klarar max 30.2kN = 3020kg.
6mm träskruv med plugg 10x60 klarar då max 6kN= 600kg.
I Schneiders katalog står det 1,0kN angivet med säkerhetsfaktor 6
dvs även det blir 600kg.
Om inte det räcker för köksskåpen kan du använda dig av kemankare
med 10mm gängstång som då enligt tabellen klarar max 30.2kN = 3020kg.
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
kanske en korkad fråga, men "hur uppstår en säkerhetsklass"? Vad krävs att det blir tex säkerhetsklass 3 och varför denna omständighet, att skriva säkerhetsklass 3 och tex utragskraft 5 som då skall beräknas 3*(5*10) varför inte bara skriva 150 kg från början?
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Jag har nu ringt Gunnebo samt Essve. Det finns ingen möjlighet att en skruv håller 600 kg, skruven i sig brister runt 300 kg och såväl skruv som plastplugg är ute ur hållet långt innan dess. Skruv med största möjliga diameter i en blå plugg klarar 100 kg. Nu är min diameter ca 5,6-6 och dessa klarar kanske 70 kg, fast då har jag två uppe i skåpet och två längre ned.
En hammare ger en jäkla hävstång, speciellt då den är rundad, vilket gör den svår att räkna på för en amatör som jag, men 70 kg är inte svårt o fixa utan överdriven kraft på en hammare. Tänkt när tex en "rejäl" spik dras ut ur en bräda: med hjälp av en hammare, den sitter stenhårt.
Peter2400- jag har sett länken du skickade, och jag förstår ditt resonemang och resonerar lika efter vad det står om säkerhetsklasser, men det blir fel, oklar hur dock
En hammare ger en jäkla hävstång, speciellt då den är rundad, vilket gör den svår att räkna på för en amatör som jag, men 70 kg är inte svårt o fixa utan överdriven kraft på en hammare. Tänkt när tex en "rejäl" spik dras ut ur en bräda: med hjälp av en hammare, den sitter stenhårt.
Peter2400- jag har sett länken du skickade, och jag förstår ditt resonemang och resonerar lika efter vad det står om säkerhetsklasser, men det blir fel, oklar hur dock
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
För övrigt varnade produktchefen på Gunnebo för spikplugg, hans ansåg dessa inte bör väljas i tex kök då de inte klarar samma krafter, jag frågade dock inte mer utförligt om det (kom upp på tal då jag nämnde att jag funderade på komplettera med spikplugg)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lustigt för jag har satt flera hundratals kök och både jag och kollegor använder detta efter rekommendationer från tillverkare och vi har aldrig råkat ut för de problem som du gjort med plugg och skruv.tommygunxs skrev:
Tråkigt att Gunnebo och Essve int kan sin hållfasthetslära, jag
har svårt att tro att Fischer och dom andra stora leverantörerna
öppet ljuger i sina datablad.
En 8mm fransk träskruv i hållfasthetsklas 4.6 har en brottgräns
på 1460kg och en 10mm nylonplugg från Fischer klarar 850kg
så jag tror inte det är någon fara att skruven skall gå av.
Spikplugg har sämre utdragsvärden än vanlig plugg och skruv
en 8mm spikplugg klara max 180kg och en 8mm plugg med 6mm
skruv klarar 600kg enligt gunnebos tabeller.
Självklart räcker det gott och väl med spikplugg, all annat
vi diskuterat här är överdimensionerat.
har svårt att tro att Fischer och dom andra stora leverantörerna
öppet ljuger i sina datablad.
En 8mm fransk träskruv i hållfasthetsklas 4.6 har en brottgräns
på 1460kg och en 10mm nylonplugg från Fischer klarar 850kg
så jag tror inte det är någon fara att skruven skall gå av.
Spikplugg har sämre utdragsvärden än vanlig plugg och skruv
en 8mm spikplugg klara max 180kg och en 8mm plugg med 6mm
skruv klarar 600kg enligt gunnebos tabeller.
Självklart räcker det gott och väl med spikplugg, all annat
vi diskuterat här är överdimensionerat.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Hej.
Jag ursäktar mig redan nu så har vi det avklarat.
Den här tråden håller på att spåra ur. Jag bygger kök varje dag (mest Ikea) och det är rätt ofta folk oroar sig för den här saken.
I betongväggar använder jag 10mm nylonplugg och 6x70 skruv.
Nu kan jag inte exakta bärigheten på dem, men 70mm och uppåt har vi fått rekommenderat.
Sen skruvar man ju alltid ihop skåpen i varandra också.
Då slår man ju ut tyngden på flera skåp.
Skulle det vara slagg eller lättbetång använder jag samma skruv fast trekantsplugg istället.
Jag har aldrig vart med om att ett skåp rasat, inte heller rubbat på sig.
Däremot har jag vart ute på jobb efter andra där de använt rödplugg och gipsskruv.
Skåpen har suttit där de ska, men jag har ju självklart bytt ut infästningen.
Rödplugg är inte att rekommendera.
Jag ursäktar mig redan nu så har vi det avklarat.
Den här tråden håller på att spåra ur. Jag bygger kök varje dag (mest Ikea) och det är rätt ofta folk oroar sig för den här saken.
I betongväggar använder jag 10mm nylonplugg och 6x70 skruv.
Nu kan jag inte exakta bärigheten på dem, men 70mm och uppåt har vi fått rekommenderat.
Sen skruvar man ju alltid ihop skåpen i varandra också.
Då slår man ju ut tyngden på flera skåp.
Skulle det vara slagg eller lättbetång använder jag samma skruv fast trekantsplugg istället.
Jag har aldrig vart med om att ett skåp rasat, inte heller rubbat på sig.
Däremot har jag vart ute på jobb efter andra där de använt rödplugg och gipsskruv.
Skåpen har suttit där de ska, men jag har ju självklart bytt ut infästningen.
Rödplugg är inte att rekommendera.
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
denna tråd spårar ur, men hey! så är det ibland
Ifall inte jag minns fel, så säger Fischer att deras deras franska skruvar 6mm klarar 280 kg innan dessa brister, tror jag läste detta på en tavla i KRauta, men jag kan läst fel. Jag tror inte att Fisher eller någon annan leverantör ljuger i sina datablad då detta skulle öppna dörren för skadesståndsanspråk. Jag har själv läst dessa och då det står tex säkerhetsklass 3, vilket jag tolkar att en skruv ges maxbelastning på 100 kg, men har säkerhetsklass 3 och detta skulle då innebära att den brister vid 300 kg och därmed säkerhetsmarginalen är 3. Sedan då jag har ett helt annat yrke med totalt annan inriktning kan jag ödmjukt säga att jag inte vet ett skit om detta utan måste läsa mig till det i tabellerna. Då jag inte vet så mkt om det kan jag tolka fel- alla har fel någongång.
Dock verkar det inte finnas någon enhetlig "skala" över säkerhetsklasser, och det är också detta som gör det hopplöst att jmf tillverkare åt. Har jag läst.
Den oro jag hade över mina väggskåp har släppt- de sitter, men jag är villig att ge en utmaning, Borra ett hål, 10mm diameter och skruva fast en 6 mm skruv i blå plugg i en betongväggen (allt enligt tillverkares rekommendationer)- och jag lover- du kommer likväl kunna dra ut både plugg och skruv med en vanlig hammare. Ifall det är 600 kg du tror du drar ut med hammare eller ifall det är 100 kg, det kan du fundera på när du står med skruv+ plugg i din hand. Så gör detta test bara, hitta något lämpligt ställe (behöver kanske inte välja vardagsrummet eller garagegolvet
) jag lovar, du får loss den relativt lätt
Ifall inte jag minns fel, så säger Fischer att deras deras franska skruvar 6mm klarar 280 kg innan dessa brister, tror jag läste detta på en tavla i KRauta, men jag kan läst fel. Jag tror inte att Fisher eller någon annan leverantör ljuger i sina datablad då detta skulle öppna dörren för skadesståndsanspråk. Jag har själv läst dessa och då det står tex säkerhetsklass 3, vilket jag tolkar att en skruv ges maxbelastning på 100 kg, men har säkerhetsklass 3 och detta skulle då innebära att den brister vid 300 kg och därmed säkerhetsmarginalen är 3. Sedan då jag har ett helt annat yrke med totalt annan inriktning kan jag ödmjukt säga att jag inte vet ett skit om detta utan måste läsa mig till det i tabellerna. Då jag inte vet så mkt om det kan jag tolka fel- alla har fel någongång.
Dock verkar det inte finnas någon enhetlig "skala" över säkerhetsklasser, och det är också detta som gör det hopplöst att jmf tillverkare åt. Har jag läst.
Den oro jag hade över mina väggskåp har släppt- de sitter, men jag är villig att ge en utmaning, Borra ett hål, 10mm diameter och skruva fast en 6 mm skruv i blå plugg i en betongväggen (allt enligt tillverkares rekommendationer)- och jag lover- du kommer likväl kunna dra ut både plugg och skruv med en vanlig hammare. Ifall det är 600 kg du tror du drar ut med hammare eller ifall det är 100 kg, det kan du fundera på när du står med skruv+ plugg i din hand. Så gör detta test bara, hitta något lämpligt ställe (behöver kanske inte välja vardagsrummet eller garagegolvet
Den släpper säker vid mindre än 100kg belastning men det är förDen oro jag hade över mina väggskåp har släppt- de sitter, men jag är villig att ge en utmaning, Borra ett hål, 10mm diameter och skruva fast en 6 mm skruv i blå plugg i en betongväggen (allt enligt tillverkares rekommendationer)- och jag lover- du kommer likväl kunna dra ut både plugg och skruv med en vanlig hammare. Ifall det är 600 kg du tror du drar ut med hammare eller ifall det är 100 kg, det kan du fundera på när du står med skruv+ plugg i din hand. Så gör detta test bara, hitta något lämpligt ställe (behöver kanske inte välja vardagsrummet eller garagegolvet) jag lovar, du får loss den relativt lätt
att pluggen och hålet är alldeles för stora för den skruven,
Hade du satt skruven i en 8mm plugg hade den nog klarat dubbelt så mycket.
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
nej! dom är inte förstora, det är korrekta mått,
Har du testat?
Har du testat?
JF: Det blir oftast bara jobbigt att slå in en trekantsplugg i tegel.
Den är ju lite större än 10mm iom trekanten.
Kör 10mm nylonplugg och lite längre skruv typ 6x80 så blir det jättebra.
Den är ju lite större än 10mm iom trekanten.
Kör 10mm nylonplugg och lite längre skruv typ 6x80 så blir det jättebra.
Klicka här för att svara