Hej
Ska montera en spiskåpa där det suttit en ett hederligt skåp och fläkt. Spiroröret som jag ska ansluta fläkten till är inte centrerat över spisen. Det kommer ca 15cm fel. Jag har funderat fram och tillbaka hur man ska få detta snyggt. Jag har tänkt att kapa 150mm spiroröret jämnt mot innertaket och ansluta flexslangen i denna. Det kommer alltså bli en böj in till kåpan. Hur kan jag täcka in detta lite snyggt.

Någon som har något annat tips?
 
Och du har inte tillgång till att dra upp ett nytt rör genom taket och fixa taket där det gamla hålet fanns?

En fläktkåpa behöver ju en snygg helt vertikal anslutning för att bli snyggt.

Ett annat alternativ beroende på hur köket ser är att bygga ut och ned vid taket som på bilden nedan:

DSCF1210.JPG
 
Det känns lite halvjobbigt att få ihop ett nytt rör då vi precis gipsat om hela taket. Tänkte inte på detta då.

Måste man ha isolerat spirorör på vinden eller går det med isolerad flexslang?

/Pelle
 
Det måste vara isolerad med min 5 cm nätmatta för brandrisken.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.