Hej! Ska tömma köket och har fått hjälp med ritning på det nya. Vi ska ha ekgolv och vitt Marbodalkök, lucka Grappo och stenskiva i diabas (svart granit). Kakel har vi inte bestämt än, och inte heller tapteter/målat. Jag vill ha lite mer färg, men något man kan byta ut, typ gardiner, lampskärm mm.

Vad tycker ni? Hoppas jag kan infoga bilden.

• kok_bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick inga synpunkter, tolkar det som att ni tycker köket är helt ok :-)

Infogar ny bild. Har bytt ut ett bänkskåp med väggskåp mot ett högskåp, för att mikron inte ska stå på en bänk men ändå vara lätt för barnen att nå. Om vi beställer före 17 oktober så får vi 10% rabatt.

• kok_2.jpg
    Skapa konto
Mikael_L
Är diskmaskinsluckan öppen finns det risk att man snubblar när man ska hälla bort pastavattnet. Men jag ser dock ingen bra lösning på det problemet utan att helt möblera om allt.

Svårt att avgöra på bilden, och det kanske inte är ett stort problem, men får du plats att stå FRAMFÖR ugnen om du öppnar ugnsluckan för att sätta in plåtar, eller måste du stå bredvid?

Om jag fått välja hade jag satt spisen på "bardelen" med frihängande kåpa, kanske inte möjligt.

Nåväl, på bardelen tycker jag att du ska lägga en 90 cm bred skiva som sticker ut 30 cm åt rummet till. Två tre barstolar av låg modell är supertrevligt att sitta på och snacka med den som jobbar i köket. Vi har själva så och ett inte helt olikt kök och det är kanon. Barnen sitter där och äter frukost och även datorn hamnar där ibland.

Håller med om att det inte går att ha diskmaskinsluckan öppen när jag ska hälla av pastavattnet. Hade funderingar på att ha diskmaskinen på den vänstra väggen istället, men kom fram till att det kändes bäst att ha den där.
Det är gott om plats för ugnen men jag förstår att det inte syns på bilden, så bifogar 2 bilder till. Vasken kommer att vara infälld underlimmad, men spisen är fristående.

• kok_1.jpg
    Skapa konto
  • kok_3.jpg
    Skapa konto
Havsutsikt skrev:
Om jag fått välja hade jag satt spisen på "bardelen" med frihängande kåpa, kanske inte möjligt.

Nåväl, på bardelen tycker jag att du ska lägga en 90 cm bred skiva som sticker ut 30 cm åt rummet till. Två tre barstolar av låg modell är supertrevligt att sitta på och snacka med den som jobbar i köket. Vi har själva så och ett inte helt olikt kök och det är kanon. Barnen sitter där och äter frukost och även datorn hamnar där ibland.
Det har vi funderat på. Det är lite tråkigt att stå framför spisen om man har sällskap i köket, så att ha den över bardelen är trevligt, men å andra sidan så står man kanske inte med ryggen mot resten av köket hela tiden. Men en bred skiva och några barstolar vore jättetrevligt. Men det kan bli för snävt med matplats, så vi får se.

Skickar bild på hur köket ser ut idag.

Föresten så syns murstocken på vänstra väggen som ett ihåligt rör på första bilden. Man skulle kunna öppna upp där.

• kok2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Mikael_L
Ska ni ha två ugnar?

Eller det är kanske en micro, den i skåpet, kom jag på ...

Hemmakatten
Mikael_L skrev:
Är diskmaskinsluckan öppen finns det risk att man snubblar när man ska hälla bort pastavattnet. Men jag ser dock ingen bra lösning på det problemet utan att helt möblera om allt.
Varför skall man ha DM-luckan öppen? Lite roligt att just du kommenterar detta, Mikael, eftersom jag precis lagt en kommentar om din köksplanering i din tråd.

Som sagt, enDM-lucka skall INTE stå öppen för att torka disken eller något annat. alvaDagens diskmaskiner skall ha luckan stängd för att fungera bäst. Dessutom förstör man garanterat skåpluckor/lådor/bänkskivor genom att okontrollerat släppa ut het ånga. ENDA tillfället man har luckan öppen är när disk plockas i eller ur.

jag tycker annars att planeringen av köket är bra, förutom en sak. Den väggfasta köksön tycker jag inte om. Den innebär att det bara finns en ingång till köket från matdelen. Den öppningen är inte såstor och man krockar gärna. Bra dock att det finns en ingång till köket från hallen.

Spis i köksö är inte min grej, fett och stänk,stor fläkt som stjäl rymd. Nej, bättresom ni tänkt för arbete och uppläggning.

Redigerat:
Jag hade försökt att byta plats på diskmaskin och diskho, annars ser det riktigt bra ut.

Mikael_L
Hemmakatten skrev:
ENDA tillfället man har luckan öppen är när disk plockas i eller ur.
Man kan väl springa in i luckan då också ... :D

Men häll i köksön hade jag också skippat, det funkar säkert bra i vissa fall, men jag tycker man ska ha en liten ho + vatten bredvid hällen i så fall, och det blir för trångt i det här köket.

Redigerat:
Det känns som att det kan bli ganska trångt när man diskar eftersom hoarna är precis vid hörnet. Men byter man plats mellan hoar och diskmaskin så blir det väldigt trångt för diskmaskinen och det är värre.

håller med b8q, det ser lite trångt ut.
Vad är avståndet mellan köksbänken och "ön" egentligen?

Men det ser mörkt ut också. Finns där inga fönster?
Annars kanske du skall lätt upp det hela.
De svarta bänkskivorna "äter" ju ljus.

Annars tycker jag att spis och diskho är bra placerade,
med hänsyn till den (som alltid) begränsade bänklängden.
Skulle nog själv hellre ställt mikron på bänken än satt upp ett till djupt högskåp,
om skåputrymmet ändå är ok. Det blir luftigare utan det skåpet
(en mikro behöver bara 30 cm djup för att få plats).

Men det blir ett bra kök!

//KoW

Har ni provat hur det blir med spisen i hörnet?
Då kommer ju fläkten närmare ugnen också. Och så drar ni iväg diskhon åt höger.

Hej, Ser ut att bli ett jättefint kök tycker jag. Då jag själv precis har kommit igång med köksplanerna, undrar jag om du vill dela med dig av vad offerten säger så man får en uppfattning om vad olika leverantörer tar betalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.