Paul-Staffanstorp
majesty skrev:
Enligt folksam så behöver dne inte sitta ovanför diskbänken räcker med att den går att komma åt lätt
Var det inte precis så det stod i branschreglerna jag skrev om tidigare... :rolleyes:;)

Vi hade samma diskussion med vårt rörkrökare när vi valde vår kran utan avstängning och en avstängning i skåpet under.

Finns det någon praxis eller vägledning från försäkringsbolagen eller tvister som kan ge en vägledning hur man ska tolka kravet på en "lätt åtkomlig avstängningsventil" Begreppet är ganska flummigt och kan väl tolkas hur som helst beroende på vilken värdering man lägger i lätt åtkomlig.

Det roliga med detta är att denna regel bara existerar i Sverige. I Finland och Norge finns oxå blandare med diskmaskinavstängning att köpa i liten skala. Från Tyskland och neråt har de aldrig sett en blandare med diskmaskinavstängning. Trots det har de samma diskmaskiner och inte fler vattenskador. De flesta diskmaskiner har dessutom aquastop för att hindra läckage. Kan det vara så att boverket och FMM/Mora är polare och att de därför hittar på dessa regler som bara gäller i Sverige och som gynnar endast svenska krantillverkare?

enligt mina 10 års rörmokande på heltid så ska det finnas avstänging ovanför diskbänken eller i framkant diskbänksskåpet. det är så jag lärt mig att försäkringsbolag vill ha det.
det bästa är ju att avstängingen sitter i kranen ovan diskbänk för jag tycker man bör stänga vattnet mellan diskingarna, en riktigt billig försäkring mot vattenskador.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.