Hej. I min BR-lägenhet hade jag tidigare en fläkt ansluten till den centrala fläkten på taket. Vid renovering satte jag in en kolfilterfläkt istället. Röret till centralfläkten kapades och sattes igen med ett ventillock.
Nu till mitt problem..
Ni kommer ihåg burktelefoner man körde med som barn. Det är precis samma effekt i mitt hus. Jag kan höra detaljerade samtal från familjen som bor två våningar över mig. Inte så trevligt.
Hur ska jag lösa detta på bästa sätt. Spontant tänker jag att man måste in med någon slags isolering för att få stopp på burkljudet. Men man vill ju inte plugga igen öppningen så att ventilationen i lägenheten stannar upp.
Någon som har varit med om något liknande och har hittat en bra lösning?:)

Varför väljer man en kolfilterfläkt framför en riktig fläkt? Har du bytt planlösning eller? När det gäller isoleringen så kan du väl isolera på utsidan av röret. Men inte i öppningen. Utan att veta känns det som om du har ett svårlöst problem, men jag hoppas att jag har fel.

Den gamla lösningen med centralfläkt var helt värdelös. Därav bytet, plus byte av planlösning. Du menar att om man isolerar röret utifrån kan man dämpa ljudet. Det är nog bara ca en halvmeter max som går att nå via en inspektionslucka. Jag får testa detta, om det inte dyker upp något ännu smartare...

Den var kanske helt värdelös, ända tills du tog bort den :) Var noga med att du isolerar med brandsäker isolering

Ja, så var det. ;) Vanlig gullfiber borde väl funka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.