21 278 läst ·
16 svar
21k läst
16 svar
Bänkskiva Ek slagit sig...
Sida 1 av 2
Upptäckte igår att bänkskivan i vårt nybyggda hus, ej hunnit flytta in, har slagit sig.
La på ett vattpass och mätte diffen till 25 mm. Krökningen har fått till följd att diskhon inte tätar mot skivan samt att spishällen ligger på en "ås"
Köket monterades ca v.20 har jag för mig och har varit orört sedan dess.
Vi har två skivor, en på ca 3,5 m och 60 cm djup och sedan en på ön om ca 2 m och 90 djup, båda två har krökt sig.
Är det fel på skivorna, monteringen eller nåt man kan vänta sig?
Kan man förvänta sig åtgärdande?
Tack på förhand.
La på ett vattpass och mätte diffen till 25 mm. Krökningen har fått till följd att diskhon inte tätar mot skivan samt att spishällen ligger på en "ås"
Köket monterades ca v.20 har jag för mig och har varit orört sedan dess.
Vi har två skivor, en på ca 3,5 m och 60 cm djup och sedan en på ön om ca 2 m och 90 djup, båda två har krökt sig.
Är det fel på skivorna, monteringen eller nåt man kan vänta sig?
Kan man förvänta sig åtgärdande?
Tack på förhand.
Nu skrev du inte på liten längd det var slaget så mycket, men det är iaf helt oacceptabelt. det är ju en tum...
Förmodligen har dom inte skruvat eller bleckat skivan undertill (Fäst i skåpet från undersidan) .
Känn på skivan ifall den är limmad och sitter ordentligt, isf kommer dom inte klara besiktningen. Annars kan dom ha lagt ut skivan på plats för att den har slagit sig, och att dom hoppas att den ska räta ut sig... men hursom så är det oacceptabelt vilket som.
ta gärna lite kort och lägg upp här så vi får se, korten kan du dessutom spara ifall det skulle bli några problem med byggfirman.
Förmodligen har dom inte skruvat eller bleckat skivan undertill (Fäst i skåpet från undersidan) .
Känn på skivan ifall den är limmad och sitter ordentligt, isf kommer dom inte klara besiktningen. Annars kan dom ha lagt ut skivan på plats för att den har slagit sig, och att dom hoppas att den ska räta ut sig... men hursom så är det oacceptabelt vilket som.
ta gärna lite kort och lägg upp här så vi får se, korten kan du dessutom spara ifall det skulle bli några problem med byggfirman.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är väldigt viktigt hur man skruvar fast en massiv bänkskiva vilket många slarvar med.
Man ska aldrig skruva fast den i skåpen t.ex.
Man ska fästa den med skruv och bricka eller med vinklar som har ovala hål så att den kan röra sig fritt.
Man ska ha fästpunkter både vid framkanten, bakkanten och i mitten samt med max 600mm mellanrum på andra hållet.
Man ska ALDRIG limma en massiv skiva !
Här kan du t.ex läsa LG Collections anvisningar för massiva skivor.
http://www.lgcoll.se/LinkClick.aspx?fileticket=hVdauTAPLB0%3d&tabid=297
Man ska fästa den med skruv och bricka eller med vinklar som har ovala hål så att den kan röra sig fritt.
Man ska ha fästpunkter både vid framkanten, bakkanten och i mitten samt med max 600mm mellanrum på andra hållet.
http://www.lgcoll.se/LinkClick.aspx?fileticket=hVdauTAPLB0%3d&tabid=297
Redigerat:
Skivorna ha r krökt sig längs hela längden, dvs med en ås om 3,5 resp 2 m. Köksbänksskivan som är 3,5 m är värst, håller jag ner ett pass i bakkant reser det sig 25 mm ovan framkant. Köksöns skiva något bättre men lägger man något runt på den rullar det av.
Vänstra sidan av köksbänken där hällen sitter ca 50 cm från vägg är bara lite krökt och blir värre och värre mot hon som sitter ca 40 cm från höger.
Skivan verkar infäst med vinkel i bakkant samt framkant av 60 djupa underskåp.
Fixar några bilder imorgon.
Vänstra sidan av köksbänken där hällen sitter ca 50 cm från vägg är bara lite krökt och blir värre och värre mot hon som sitter ca 40 cm från höger.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Frågan är om den är fäst med vinklar som har ovala hål upp mot bänkskivan så att skivan kan röra på sig.eran skrev:Skivorna ha r krökt sig längs hela längden, dvs med en ås om 3,5 resp 2 m. Köksbänksskivan som är 3,5 m är värst, håller jag ner ett pass i bakkant reser det sig 25 mm ovan framkant. Köksöns skiva något bättre men lägger man något runt på den rullar det av.
Det tyder på att än om den är fäst med vinklar så är den FASTskruvad vilket gör att den inte kan röra sig som den ska och då blir det oftast detta resultatet att den reser sig på mitten.
Bilder ska bli intressant.
Gärna från insidan med så man ser hur den är fäst.
Menar du att det är bättre att den ligger helt löst jämnfört med att man fäster den fel?Paul-Staffanstorp skrev:Det är väldigt viktigt hur man skruvar fast en massiv bänkskiva vilket många slarvar med.
[länk]
asså, en massiv trä skiva, tex ek, hade jag inte skruvat, den sliter sig loss från bänkskåpens klena spånskiva om den vill.
helt normalt att en skiva slår sig om träet är för nytt. men inget du ska acceptera.
en kompis som byggde hus la en 50 mm valnötsskiva på en köksö. inga vaskar eller något sådant i den, så den fick vi vända ett par gånger innan den hade skruvat sig färdigt då den var rak tillslut.
ja, en sådan skiva ska ha infrästa järn i undersidan för att det ska hålla sig plant...
helt normalt att en skiva slår sig om träet är för nytt. men inget du ska acceptera.
en kompis som byggde hus la en 50 mm valnötsskiva på en köksö. inga vaskar eller något sådant i den, så den fick vi vända ett par gånger innan den hade skruvat sig färdigt då den var rak tillslut.
ja, en sådan skiva ska ha infrästa järn i undersidan för att det ska hålla sig plant...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Skrev jag det ?RobZombie skrev:
Men javisst... hellre det eftersom det precis som bränski skriver mycket väl kan bli så att den sliter i sönder skåpen fullständigt om den är fastskruvad i dessa utan rörelseförmåga.
Nej du skrev inte det, jag tolkade fritt.Paul-Staffanstorp skrev:
Har faktiskt aldrig gjort någon skillnad på hur jag fäster laminat jämnfört med träskivor och har aldrig haft problem med att dom "slår sig" eller har sönder några skåp. Men jag har väl haft tur och fått tag i bänskivor som rört färdigt på sig och också haft tur att montera dom där klimatet inte varierar nämnvärt.
Men en sak du skrev var att man ALDRIG ska limma en missiv träskiva. Varför? I valet mellan att ha den liggandes fritt alternativt fastskruvad "fel" så är väl limma med ett lim som klarar rörelse en bättre variant?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
RobZombie skrev:Nej du skrev inte det, jag tolkade fritt.
Har faktiskt aldrig gjort någon skillnad på hur jag fäster laminat jämnfört med träskivor och har aldrig haft problem med att dom "slår sig" eller har sönder några skåp. Men jag har väl haft tur och fått tag i bänskivor som rört färdigt på sig och också haft tur att montera dom där klimatet inte varierar nämnvärt.
Men en sak du skrev var att man ALDRIG ska limma en missiv träskiva. Varför? I valet mellan att ha den liggandes fritt alternativt fastskruvad "fel" så är väl limma med ett lim som klarar rörelse en bättre variant?
Men varför dra till med ett alternativ som egentligen är felaktigt och som går emot leverantörernas rekomendationer... istället för att montera skivan rätt när det finns klara instruktioner om hur de ska monteras för att minimera eventuella problem.
:S
Paul-Staffanstorp skrev:
Bror duktig....
Jag ställde frågan för att jag blev nyfiken på varför man inte ska limma eftersom du var så övertydligt på den punkten. Vad kan konsekvenserna bli?
Men står det inte i instruktionerna så kan du kanske inte vara på den frågan?
En ekskiva har aldrig rört sig färdigt, som Paul säger så kommer den att ha en del rörelse i sig. Vintertid så krymper den och sommartid så sväller den. Sen kanske det är lite överdrivet med 5 mm på 60cm (enligt tillverkarna) när man har nästan lika mycket på flera meter ekgolv 
Att trä rör sig är jag medveten om. Och då menar jag att om man limmar skivan med ett elastikst lim som tillåter dessa rörerelser borde väl det vara likvärdigt med att skruva med beslag?TrollMann skrev:
Träbänkskivor skruvas fast i bakkant mot vägg i ett icke ovalt hål där skall inga rörelse finnas.
Man vill inte ha rörelse vid vägg där kakel fog fins tex.
I mitten av skivan och i framkant av skivan skruvas vinkelbeslag fast i skåpet som har ovala hål i skivans rörelse med andra ord tvärs fiberriktningen.
Eran har du kollat om bänkskivan är fastskruvad med vinkelbeslag.
Mvh Pär H
Man vill inte ha rörelse vid vägg där kakel fog fins tex.
I mitten av skivan och i framkant av skivan skruvas vinkelbeslag fast i skåpet som har ovala hål i skivans rörelse med andra ord tvärs fiberriktningen.
Eran har du kollat om bänkskivan är fastskruvad med vinkelbeslag.
Mvh Pär H
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det handlade inte om att vara bror duktig Rob...
Det handlar om att man ska följa anvisningarna för att garantier ska gälla och då känns det väldigt onödigt att hitta egna lösningar.
Dessutom kan jag inte se en enda fördel med att limma fast en bänkskiva överhuvudtaget.
Det är bara såå drygt om man vill byta skiva en dag.
Det handlar om att man ska följa anvisningarna för att garantier ska gälla och då känns det väldigt onödigt att hitta egna lösningar.
Dessutom kan jag inte se en enda fördel med att limma fast en bänkskiva överhuvudtaget.
Det är bara såå drygt om man vill byta skiva en dag.