Uptäckte att jag litat för mycket på att ileastommarna var vinkelräta då jag satte upp överskåpen. Troligen har de kommit lite ur vinkel då bakstyclena spikats dit för undersidan på alla skåp är 100 i lod. De är satta på en spilregel men däremot är kanterna ut lod med ca 6 mm från nere till uppe.. Det går ju att kompensera lite med luckorna men frågan är om man bör skriva ner allt och göra om eller om jag är överdrivet petig? Hur mycket tolerans "skall" man ha? Mycket jobb om man bestämmer sig för att göra om också. Är det inom normala gränser eller brukar alla stommar vara spikraka?

Milkshaken
Dom ska vara spikraka ja... Det liksom blir mer o mer på varje skåp, liksom efter några år kan du tänkas behöva justera luckorna igen, och då är det inte säkert att det går att justera mer.

Mmm jag funderar också så. Samtidigt snackar vi om några mm på 1 meters höjd.. Köket är också litet så det blir inte mer än ca 210 cm bredd på överskåpen som mest...

Ett jävla jobb som sagt att göra om....

Är verkligen Era skåp helt hundra raka om man mäter sidrina på stommen på överskåp tex?

Nej alla skåp är INTE helt hundra, vore dom det så skulle man nästan inte behöva gångjärn med justeringsmöjlighet. Men jag kan inte svara på om det fel du har på dina är för mycket eller ej, om jag var du så skulle jag hänga upp luckorna och justera in dem och se om det blir bra eller inte.

Det syns inte alls för ögat. Det rör sig som sagt om någon mm mellan under och överkant.. De får sitta som de sitter!!

Paul-Staffanstorp
Tyckte du skrev att det slog på 6mm från uppe till nere vilket jag tycker man ser med ögat och det lär inte bli bra i slutänden kan jag tycka...

Det syns inte eftersom det med luckorna går att kompensera i stort sett helt och hållet... Man ser det om man kollar på stommen och om man vet om det. Annars tror jag inte du tänker på det. Det är trots allt utdraget på en meter..

Milkshaken
Det var 6 mm jag svarade på oxå...

Paul-Staffanstorp
Men kan du verkligen kompensera detta med luckorna så att springorna mellan luckorna blir jämna...
Oftast drar detta med sig att springorna mellan luckorna blir olika stora uppe och nere...

Ja luckorna hänger spikrakt med samma mellanrum mellan.. Enda stället man ser lutningen är på ena gaveln.. Och då såg man det först efter att jag dragit streck med lasern.. Under och översidan på skåpen är spikraka. Så mellanrum mot golv resp tak är kostant.

Men det stör mig nått enormt att jag inte tänkte på vinkeln så man spikade i baksidan. Ev river jag ner det ändå
bara för att slippa gå och fundera på det men jag tror ingen annan skulle tänka på fet faktiskt...

Går det att köpa lösa bakstycken på Ikea för de lär gå sönder vid demontering..?

6mm tycker jag låter otroligt mycket på en meter, oavsett om man ser det eller inte...
Ang. bakstyckena så borde du kunna dra ut spiken med en näbbtång el.likn.

Det är exakt 4 mm vid kontroll...

Det verkar som om du bestämt dig för vilket svar du ville ha. Och inte blir helt nöjd när ALLA svarare tycker omvänt.. ;)

Rebeckaf skrev:
Det verkar som om du bestämt dig för vilket svar du ville ha. Och inte blir helt nöjd när ALLA svarare tycker omvänt.. ;)
Klart jag helst velat höra att allas köksstommar lutar någon mm men jag vet ju innerst inne att det helst skall vara sprikrakt ;)

Missnöjd med svaren är jag absolut inte på det sättet.. Min förhopning var dock att det som sagt var mer eller mindre okej med några mm fel.. Men nu blir det nog att riva ner skåpen och slå ut bakstycket med en bräda som mothåll som läggs kloss.. Åtminstone den ena väggen där man kommer se ena gaveln.. Återstår att se hur det blir på den andra väggen...

Skulle dock vara intressant att höra om allas kök är 100 procent i lod om man tar ett vattenpass och lägger längs sidan på en stomme eller om det skiljer en del iaf. Har bett en vän kolla sitt kök och där diffade stommarna kring 2-3 mm och det är platsbyggt av snickare för åtskilliga 100 tusen..

men som sagt tror jag att jag hänger av skåpen, ändrar bakstyckena och sen hänger tillbaka dem på samma skuvar som de sitter med idag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.