Det beror väl på vad man har för kök/hus? I mitt hus från 1932 så är garanterat inte en enda pryl rak medan det i ett spillans nytt hus förhoppningsvis är lite rakare. Mätte för skojs skull lite snabbt sidan på ett överskåp nu och det diffar en 2-3 mm, det har inte stört mig innan och det stör mig inte nu. Det enda som stör mig är att det är fel fall på diskbänken så att vattnet som hamnar ovanpå rinner från diskhon...

Det jag undrar är hur du gjorde för att få dem snea då du spikade bakstyckena, de verkar ha blivit en romb av dem. Men du måste ha gjort lika mycket och samma fel på alla stommar för annars skulle det synts direkt då du hängde upp dem. Har du kollat med annat än laser, ex vattenpass och vinkelhake? Bara för att vara 100% säker på att de verkligen är snea.

pbengtsson skrev:
Det jag undrar är hur du gjorde för att få dem snea då du spikade bakstyckena, de verkar ha blivit en romb av dem. Men du måste ha gjort lika mycket och samma fel på alla stommar för annars skulle det synts direkt då du hängde upp dem. Har du kollat med annat än laser, ex vattenpass och vinkelhake? Bara för att vara 100% säker på att de verkligen är snea.
Jag gissar jag på första skåpet råkat få det snett och att skåpen sedan anpassats då de spännt ihop med tving innan montering på väggen.. Ska kontrollera med vinkelhake för säkerhets skull men stommarna är lite svåra att kolla med v-hake då över och undersidan ligger en mm under sidostyckena på Ikea..

Jag skulle skita i dessa 4 mm . Är ju nästan inget. Det ser man inte med ögat så lätt om man inte vet om det. Så mitt tipps är att skit i det. Du kommer ändå inte se någon direkt skillnad när du gjort om det.

H
Bara vetskapen om att det är snett skulle göra att jag gjorde om det. Du kommer att reta dig på detta under all framtid. Sätter du sedan en tapet med rakt mönster eller kakel så syns det direkt.

Paul-Staffanstorp
Tokv41 skrev:
Jag gissar jag på första skåpet råkat få det snett och att skåpen sedan anpassats då de spännt ihop med tving innan montering på väggen.. Ska kontrollera med vinkelhake för säkerhets skull men stommarna är lite svåra att kolla med v-hake då över och undersidan ligger en mm under sidostyckena på Ikea..
Sätt vinkelhaken inne i skåpen då... :rolleyes:

Det är en av riskerna med IKEA-kök. Stommarna blir så raka som man själv bygger dem. Det går att få dem mycket sneda om man slarvar. Varje stomme bör kryssmätas innan man låser konstruktionen med bakstycket.

Paul-Staffanstorp
Det viktiga när man spikar dit bakstycket är ju att se till så att masoniten ligger jämnt mot bottnen och ena sidan för då blir det så vinkelrätt det kan bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.