Byggde nytt kök för 4-5 år sen men har nu tänkt göra om det. Anledningarna är att det är väldigt opraktiskt (kunde inte så mycket när man gav sig på det första gången) samt att vi måste flytta på väggen där köket står p.g.a. utbyggnad av hall (med förvaring och trappa).
Det är inte tänkt att bli något jätteprojekt utan vi tar helt enkelt det bästa från det vi har och kompletterar med lite nytt. Det stora problemet som jag har är att jag inte kan komma på vart vi ska ha köket.
Vi har där tre alternativ, samma rum som nu, det intilliggande rummet, eller bygga ihop rummen till (mer eller mindre) ett stort rum. Det finns dock två mindre och ett stort fönster i rummen som gör det hela lite svårare då det finns element under varje fönster samt att de bara är 770mm från golvet.
Nu har vi ett L-kök i nedre högra rummet men som synes på bilderna försvinner den väggen. Dessutom så kommer öppningen in till rummet hamna vid D.
Till höger på C-väggen finns en murstock som blir svårt att bygga för.
Hjälp?
Det är inte tänkt att bli något jätteprojekt utan vi tar helt enkelt det bästa från det vi har och kompletterar med lite nytt. Det stora problemet som jag har är att jag inte kan komma på vart vi ska ha köket.
Vi har där tre alternativ, samma rum som nu, det intilliggande rummet, eller bygga ihop rummen till (mer eller mindre) ett stort rum. Det finns dock två mindre och ett stort fönster i rummen som gör det hela lite svårare då det finns element under varje fönster samt att de bara är 770mm från golvet.
Nu har vi ett L-kök i nedre högra rummet men som synes på bilderna försvinner den väggen. Dessutom så kommer öppningen in till rummet hamna vid D.
Till höger på C-väggen finns en murstock som blir svårt att bygga för.
Hjälp?
Ett knepigt utrymme det där. Det är ju bara 2 meter mellan väggarna i den vänstra delen, samtidigt som den delen är 4 meter lång.
Det som står tillbuds som jag ser det är väl ett nytt L-kök på högra sidan av utrymmet med hela vägg B och och en del av vägg A, samt att ha matplatsen i den vänstra delen med ett långt rektangulärt bord i mitten.
Det som står tillbuds som jag ser det är väl ett nytt L-kök på högra sidan av utrymmet med hela vägg B och och en del av vägg A, samt att ha matplatsen i den vänstra delen med ett långt rektangulärt bord i mitten.
L-kök är jag ingen fan av då det nuvarande är helt värdelöst med arbetsytor. Sen så ser jag inte hur vi ska kunna bygga för ett 2 meter långt fönster som har ett 1.65 meter långt element under heller.Raceman skrev:Ett knepigt utrymme det där. Det är ju bara 2 meter mellan väggarna i den vänstra delen, samtidigt som den delen är 4 meter lång.
Det som står tillbuds som jag ser det är väl ett nytt L-kök på högra sidan av utrymmet med hela vägg B och och en del av vägg A, samt att ha matplatsen i den vänstra delen med ett långt rektangulärt bord i mitten.![]()
Det där förstod jag faktiskt inte riktigt. Du har ju nästan 4 meter på B-väggen och 4 meter på A-väggen det ger lite åtminstone 7 meter bänkskiva, skulle inte det vara tillräckligt? Bygga igen fönstren vet jag inte vad du fått ifrån, självklart skall du inte göra det. :OThomasLindgren skrev:
Bygga för sa jag, elementen går ju inte att bygga för med skåp.Raceman skrev:
Visst går det väl att sätta bänkskivor framför fönster, dock vanligare med nyare hus där fönstren inte sitter så lågt ner i köket. Elementen bygger ungefär sju cm från vägg.Raceman skrev:
Ok, då förstår jag dig bättre. Du har fönster som är ganska låga.ThomasLindgren skrev:
Annars, i och med att elementet inte bygger så fasligt långt ut ifrån väggen skulle man kunna tänka sig att flytta ut hela skåpsraden ca 15cm från väggen, ventilera mot fönstret och få en bänkskiva som är 75cm djup.
Det hela beror ju på hur det ser ut för övrigt. Hur högt från golvet börjar fönstret?
Det skrev jag ju i första inlägget.Raceman skrev:Ok, då förstår jag dig bättre. Du har fönster som är ganska låga.
Annars, i och med att elementet inte bygger så fasligt långt ut ifrån väggen skulle man kunna tänka sig att flytta ut hela skåpsraden ca 15cm från väggen, ventilera mot fönstret och få en bänkskiva som är 75cm djup.
Det hela beror ju på hur det ser ut för övrigt. Hur högt från golvet börjar fönstret?
Får fundera på det, frågan är ju hur mycket tapp i värme man får på det ändå. Och lite trist att bänkskivorna blir rejält dyrare också.
Tapp i värme tror jag inte du behöver funders så mycket över. Du leder ju upp värmen framför fönstret, där värmeutstrålningen från rummet är som störst.
När det gäller bänkskivan kommer du aldrig att vilja ha något annat än en 75cm när du väl provat. d^_^b
Jag vet, jag har en sådan trots att jag hade kunnat ha en 60cm om jag velat. Den blir lite dyrare men inte så svettigt mycket mer ändå.
När det gäller bänkskivan kommer du aldrig att vilja ha något annat än en 75cm när du väl provat. d^_^b
Jag vet, jag har en sådan trots att jag hade kunnat ha en 60cm om jag velat. Den blir lite dyrare men inte så svettigt mycket mer ändå.
Okej, låter fint. Återstår hur man gör för att få det snyggt trots att man hamnar en bit upp på fönstret med bänkskivan.