Hej!

Är åter på forumet då nya projekt tar form.
Bygger om köket och har byggt om planlösningen osv. Har rivit befintlig innervägg för köket och dragit om el mm. Monterat 12 mm plyfa så det blir ordentligt att skruva i.

Frågor:

1. skall jag limma och skruva dit mina gipsskivor
2. skall jag skruva även där inte reglar finns för att få gipsskivan stum



Det skall vara ordentligt gjort hela vägen och hoppas på svar.d^_^b
 
skruva i kanterna och i mitten på gipsskivan det räcker. Lim behövs inte
 
Tack för svar.

Första tanken var väl så men.. huset rör sig ganska friskt och tänkte om det var värt jobbet att limma.

Jag tror jag kör på att skruva cc 60 och ca 20 cm mellan skruvarna kanske.

// Anders
 
Annelunn skrev:
Tack för svar.

Första tanken var väl så men.. huset rör sig ganska friskt och tänkte om det var värt jobbet att limma.

Jag tror jag kör på att skruva cc 60 och ca 20 cm mellan skruvarna kanske.

// Anders
japp..
60cc på 120 skivor och 45 på 90 skivor(det finns markeringar på skivan)
90 skivorna kan vara att föredra om du är ensam som skruvar upp dem eller om du ska bära skivorna långt. Det blir ock lite mer spacklande.
 
En annan tanke dök upp!

Är det kanske dumt att gipsa väggen.... en ytterligar skiva utanpå borde bli starkare eller..
Det blir ju några kilon i överskåpen.
Såg ett test i en annan tråd om dubbelskivor plyfa.. klarade upp mot 270 kg/ skruv i vertikal kraft.
Gipset håller väl inte emot så bra däremot en " död vägg" och bra för kaklingen sedan som blir rätt så mycket i omfattning.
har lagt in kortlingar i övre och nedre infästning ( extra nera alltså) så vad säger ni.

// Anders
 
Men ett överskåp väger inte ett halvt ton per styck
 
Hej

Nej det gör det inte.. men så länge man kan lasta in så gör det garanterat att det väger en del.
Jag ska alltså köra på gipset med andra ord och infästning nere och uppe.


Över och ut isåfall

// Anders
 
Överskåpen fäster du i överkant
 
plyfa + gips räcker alldeles utmärkt... de du skulle kunna göra för att göra det (atombombs)säkert är att sätta kortlingar mellan reglarna i den höjden där du ska fästa överskåpen. Men de är absolut inte nödvändigt
 
Jag har fällt in kortlingar i väggen för övre och undre fästpunkt... atomsäkert ja

Då kör jag på detta

Tack noone70

//Ante
 
T
:wow:och ändå skulle du ha en extra plyfa, snacka om överdimensionerat men du kanske har 200 kg porslin i varje överskåp:wow:
 
Hej

Nej men du kanske vet hur det är.... så länge det finns luft i skåpen ( 92 höga) så går det att få i ännu mera. Och inredningen jag tog ner satt knappt fast i väggen..
Har inte tänkt att göra om detta.. gick det att svetsa fast skiten hade jag gjort det.

Tack för mig

Återkommer om jag har andra spörsmål så klart

ÖVER OCH UT
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.