1 593 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Limma gips på köksvägg
Hej!
Är åter på forumet då nya projekt tar form.
Bygger om köket och har byggt om planlösningen osv. Har rivit befintlig innervägg för köket och dragit om el mm. Monterat 12 mm plyfa så det blir ordentligt att skruva i.
Frågor:
1. skall jag limma och skruva dit mina gipsskivor
2. skall jag skruva även där inte reglar finns för att få gipsskivan stum
Det skall vara ordentligt gjort hela vägen och hoppas på svar.d^_^b
Är åter på forumet då nya projekt tar form.
Bygger om köket och har byggt om planlösningen osv. Har rivit befintlig innervägg för köket och dragit om el mm. Monterat 12 mm plyfa så det blir ordentligt att skruva i.
Frågor:
1. skall jag limma och skruva dit mina gipsskivor
2. skall jag skruva även där inte reglar finns för att få gipsskivan stum
Det skall vara ordentligt gjort hela vägen och hoppas på svar.d^_^b
japp..Annelunn skrev:
60cc på 120 skivor och 45 på 90 skivor(det finns markeringar på skivan)
90 skivorna kan vara att föredra om du är ensam som skruvar upp dem eller om du ska bära skivorna långt. Det blir ock lite mer spacklande.
En annan tanke dök upp!
Är det kanske dumt att gipsa väggen.... en ytterligar skiva utanpå borde bli starkare eller..
Det blir ju några kilon i överskåpen.
Såg ett test i en annan tråd om dubbelskivor plyfa.. klarade upp mot 270 kg/ skruv i vertikal kraft.
Gipset håller väl inte emot så bra däremot en " död vägg" och bra för kaklingen sedan som blir rätt så mycket i omfattning.
har lagt in kortlingar i övre och nedre infästning ( extra nera alltså) så vad säger ni.
// Anders
Är det kanske dumt att gipsa väggen.... en ytterligar skiva utanpå borde bli starkare eller..
Det blir ju några kilon i överskåpen.
Såg ett test i en annan tråd om dubbelskivor plyfa.. klarade upp mot 270 kg/ skruv i vertikal kraft.
Gipset håller väl inte emot så bra däremot en " död vägg" och bra för kaklingen sedan som blir rätt så mycket i omfattning.
har lagt in kortlingar i övre och nedre infästning ( extra nera alltså) så vad säger ni.
// Anders
plyfa + gips räcker alldeles utmärkt... de du skulle kunna göra för att göra det (atombombs)säkert är att sätta kortlingar mellan reglarna i den höjden där du ska fästa överskåpen. Men de är absolut inte nödvändigt
Hej
Nej men du kanske vet hur det är.... så länge det finns luft i skåpen ( 92 höga) så går det att få i ännu mera. Och inredningen jag tog ner satt knappt fast i väggen..
Har inte tänkt att göra om detta.. gick det att svetsa fast skiten hade jag gjort det.
Tack för mig
Återkommer om jag har andra spörsmål så klart
ÖVER OCH UT
Nej men du kanske vet hur det är.... så länge det finns luft i skåpen ( 92 höga) så går det att få i ännu mera. Och inredningen jag tog ner satt knappt fast i väggen..
Har inte tänkt att göra om detta.. gick det att svetsa fast skiten hade jag gjort det.
Tack för mig
Återkommer om jag har andra spörsmål så klart
ÖVER OCH UT
Klicka här för att svara