Jag håller på att bygga en köksö av 4st 50cm bänkskåp från IKEA och det kommer inte att vara någon el eller vatten framdragen. Dock är sockeln jag köpte på IKEA inte så värst stabil så jag måste regla upp konstruktionen. Är dock inte helt klar på med vad...

Bygger jag en ram av 45x170mm så blir den ramen 1 cm högre än sockeln och då är det ju inte lika smidigt att ställa köksön på sockel och ram.

Man kan kanske sätta fast sockeln i skåpen underifrån med små vinkeljärn och låta det "hänga i luften", den centimetern luft kanske inte märks så mycket?! Dock lär ju det vara en bra väg för smuts att leta sig in under skåpen.

Hur har ni andra gjort som har byggt era köksöar själva?

Har inte byggt någon köksö, men ett förslag är att kapa ner 170 regeln så den passar till sockeln. Funkar att göra med en bänk/byggsåg. Har du ingen lämplig såg kanske någon snäll snickare kan hjälpa dig i utbyte mot fikabröd :)

Vid närmare eftertanke.. Det finns ju fötter till ikeaskåpen. Kan du inte använda dem?

Redigerat:
Ja, det där med att få dem kapade kanske kan fungera. Har ett byggvaruhus i närheten, kan se om jag kan be dem kapa ett några meter 45x170 till 45x160

IKEA-benen vill jag undvika då de är klena i sidled och då jag inte har vatten och el så kommer jag inte heller att förankra köksön i golvet.

Ikea har stålben som fungerar utmärkt, du slipper också sockel, har haft det på en del fristående kökstommar.
Skall du montera skåpen i rad och det är lådor i så skall stommarna förankras.

pbengtsson skrev:
Ikea har stålben som fungerar utmärkt, du slipper också sockel, har haft det på en del fristående kökstommar.
Skall du montera skåpen i rad och det är lådor i så skall stommarna förankras.
Jag har inga lådor utan bara hyllplan i de fyra bänkskåpen som är monterade på rad. Var ett tag inne på att stålbenen skulle palla det men hört annat på forum etc. Kanske lämna tillbaka sockeln och byta ut mot stålbenen?

Lustigt, jag har gjort samma lösning för några år sedan. IKEA hade en ram i aluminium som skåpen ställdes på och i vilken man skruvade fast valfria ben. Det blev hur stabilt som helst. Lättstädat också.

Den standardssockel som IKEA säljer ska fästas i benen. Skåpen vilar aldrig på sockeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.