5 492 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Elen till min Alliancefläkt?
Hej. Hjälp en klåpare. Jag har fått för mig att jag ska byta ut min alliancefläkt mot en nyare variant. Den förra hade ingen hjälpmotor nere i köket utan allt sköttes från motorn på taket. Nu däremot har jag en Cylinda Trinda Alliancefläkt som jag hoppas få igång.
Allt har gått tillfredsställande bra ända tills elen ska kopplas in. Matningsspänningen har 3 trådar (i anvisningen 4) och kabeln från motorn på taket har 3 trådar och likaså kabeln från Trindan (den har dessutom en svart tråd som enligt en etikett inte får användas) Alltså är det 3 kablar med 3 trådar i vardera som ska bilda ett fungerande slutresultat. Så här långt har jag sammankopplat den gulgröna jordtråden från alla 3. Vidare har jag sammankopplat den blå (nollan?) från alla 3. Det som återstår nu är en brun tråd från alliancekupan, en svart tråd från fläkten på taket och en svart tråd från själva matningen. Här körde jag fast. Säkert en baggis för er alla...men sorry, jag behöver hjälp. Eller kanske skulle jag inte sammankopplat de trådar jag redan gjort?
Allt har gått tillfredsställande bra ända tills elen ska kopplas in. Matningsspänningen har 3 trådar (i anvisningen 4) och kabeln från motorn på taket har 3 trådar och likaså kabeln från Trindan (den har dessutom en svart tråd som enligt en etikett inte får användas) Alltså är det 3 kablar med 3 trådar i vardera som ska bilda ett fungerande slutresultat. Så här långt har jag sammankopplat den gulgröna jordtråden från alla 3. Vidare har jag sammankopplat den blå (nollan?) från alla 3. Det som återstår nu är en brun tråd från alliancekupan, en svart tråd från fläkten på taket och en svart tråd från själva matningen. Här körde jag fast. Säkert en baggis för er alla...men sorry, jag behöver hjälp. Eller kanske skulle jag inte sammankopplat de trådar jag redan gjort?
Jag tror du läst fel på etiketten på Alliancefläkten, den svarta kabeln som sitter under etiketten brukar va den som skall mata fläkten.
Den bruna på Alliancekåpan är matningen till den.
Men kolla en gång extra i montage anvisningen, brukar stå rätt tydligt hur man skall koppla.
Tänk på att om du kopplar fel här då bränner transformatorn i fläktkåpan.
Den bruna på Alliancekåpan är matningen till den.
Men kolla en gång extra i montage anvisningen, brukar stå rätt tydligt hur man skall koppla.
Tänk på att om du kopplar fel här då bränner transformatorn i fläktkåpan.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har grubblat en hel del...du har nog helt rätt i ditt svar. Felet jag gjort är väl att jag tolkat installationsanvisningen fel. Jag utgick från att matningen i skissen var den med 4 trådar och att det (som vanligt hos oss) aldrig riktigt stämmer med verkligheten. Den kabeln i skissen som har 4 trådar är nog Alliancefläktens 4 trådar och precis som du sa så ska den svarta tråden med etiketten visst vara med. I den bifogade bilden kommer alltså Alliancefläkten nerifrån i bilden med sina 4 trådar. Jag tolkade den som själva matningen först...men har jag nu fattat rätt då? Tack än en gång.
Jo en sak till som förvirrar mig (kanske i onödan?). Om jag i skissen ska tolka att matningen kommer uppifrån på bilden, så stämmer inte färgerna riktigt på trådarna. Den som borde vara brun och alltså möta upp Trindans bruna tråd är svart. För att klargöra min tolkning av skissen; Trindan kommer nerifrån på bilden, "fläktbladen" är fläkten som sitter monterad på taket och de 3 trådarna i bilden som kommer uppifrån är själva matningsspänningen. Har jag förstått rätt? Jag är oerhört tacksam för all hjälp.
Bra att det funkade, tar man det bara lite lugnt brukar man klura ut det.
Och färger på gamla kablar kan man aldrig lita på.
Och färger på gamla kablar kan man aldrig lita på.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har du dragavlastat anslutningskabeln till köksfläkten med en riktig dragavlastning?
//Patrik
//Patrik
Va kul, ytterligare en vänlig själ som engagerar sig i mitt projekt. Tack. Men ja, jag har faktiskt tänkt på att dragavlasta kablarna. Var faktiskt värre med den biten i den installationen som satt uppe med den gamla fläktkåpan. Där låg kablar i ett virrvarr som ett ormbo.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Utmärkt! Kul att höra att allt funkar!
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden