Är i full färd med köksrenoveringen och har plockat ner alla skåp.

Självklart sitter kaklet som berg och tvivlar på att jag kan få loss det utan att skada gipsen.

Har läst lite tips här på forumet om att såga ut hela kakelpartiet och sätta nya reglar och gips bakom istället.

Då kommer frågan jag ej hittar svar på - Måste jag ha våtrumsgips för detta eller "räcker" det med vanlig gips? Hur gör man på nya hus idag? Det känns ju dumt att sätta upp gips för 400:- plattan, samtidigt känns det dumt att snåla om det är bättre med det.

Hur hade ni gjort?

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle helt klart satt en vanlig gipsskiva, det blir ju aldrig blött där. Bara lite skvätt från vattenkranen när man tvättar händerna t.ex.

Våtrumsgips har iaf inte jag använt någon gång.
Aldrig heller hört talas om det.

Nej, inte våtrumsgips. Hade det varit några krav som handlar om våtutrymme för kakel i kök så hade det varit att ha tätskikt bakom. De flesta våtrumsgipsskivor är bara till för att inte mögla om det skulle bli en vattenskada i ett våtrum, dvs om tätskiktet inte är tätt; det skyddar alltså inte mot vattenskador i övrigt.

renoverade köket i våras. Satte vanlig gips. För säkerhets skull målade vi större delen, och främst skarv mellan vägg och diskbänk med våtrumsprimer innan kakling..

Felde skrev:
renoverade köket i våras. Satte vanlig gips. För säkerhets skull målade vi större delen, och främst skarv mellan vägg och diskbänk med våtrumsprimer innan kakling..
Smart! Det tänkte jag också göra när jag gör om köket eftersom jag har lite sådan färg över från taket i badrummet :)

• Gilla
Felde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.