Jag och sambon håller på att färdigställa vårt nya kök och har precis dragit igång projektet att ta in offerter på glasskiva som vi ska använda som stänkskydd. Det kommer att bli en glasskiva med lackad baksida, så kallad Lacobel om jag har förstått det hela rätt. Dock så blir jag helt konfunderad över tjockleken på glasskivan eftersom olika glasmästare säger olika saker. De två första glasmästarna vi har kollat med har lämnat offerter på 6 mm tjock skiva. Den tredje och sista vi kollade med har lämnat pris på 4 mm. När min sambo ifrågasatte det och frågade om man inte bör använda 6 mm så säger de att de alltid brukar montera 4 mm-skivor som stänkskydd i kök och att det aldrig brukar vara några problem. Eftersom det är ett stort välkänt företag det handlar om så antar jag att de har monterat dessa skivor i ganska många kök. Har även googlat och läst massa bland annat här på forumet och det verkar ju onekligen som om åsikterna går isär angående detta. Tar tacksamt emot åsikter och tankar kring detta och gärna historier om egna erfarenheter. :)

Jag har själv satt in 6mm i mitt förra kök och det blev bra men tungt. Därmed inte sagt att det inte går med 4

Klart det räcker med 4, säger jag. Bara onödigt dyrt, tungt och klumpigt med 6.

Fick offert från en annan glasmästare idag och deras 6 mm-skiva är faktiskt billigare än priset vi fick på 4 mm-skivan. Då känns valet ganska enkelt faktiskt :)

Har monterat flera olika tjocklekar. Kort kan jag säga att om väggen är ojämn och det blir rejäl glippa mellan bänkskiva och väggen så är det en fördel med tjockare glas. Om det är rakt så kör på tunnare, testa först med en rätskiva/vattenpass eller något annat rakt mot väggen.
Infästningsmetoden spelar också roll, om det ska monteras med skruv (glasbeslag) eller med profiler. Med skruv bör man ha tjockare. Med profiler funkar tunnare glas.

Hemmakatten
Vi har 4mm spegelglas som punktlimmades, silikon i nederkant, har hållit i 6 år

Edit: Glaset är 240cm långt och 65cm högt, om det eventuellt är så att storleken har betydelse.

Redigerat:
Tusen tack för ett tydligt och utförligt svar, nu känner jag mig mycket klokare! :) Vår vägg är inte helt hundra rak så jag misstänker att en tjockare skiva är att föredra här. Vad gäller infästningsmetoden så verkar de som om de endast brukar sätta silikonfog runt om, utan några skruvar eller profiler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.