Avståndet mellan det nya, sänkta innertaket och överskåpen är för tight för att rymma 125 mm fläktrör. Har sett att det finns 100 mm rör i bygghandeln vilket löser utrymmesbekymret, finns det någon nackdel/risk med 100 mm? Vill undvika att kapa i stommar och innertak...

Köksfläkten är Ikeas utdrag.

Ska du inte ha 150/160 mm imkanal egentligen?
Glöm inte brandisolering som ska finnas i sin helhet enligt EI15, vilket innebär 30 mm brandhärdig nätmatta på utsidan av röret, dvs 150 mm + 30 mm per sida = 210 cm i diameter.

Sedan måste även hela röret kunna rensas, dvs inte för kraftiga böjar. Har du t.ex. 90-graders böjar så måste du ha renslucka vid varje böj men kanske inte vid 45-graders böjar.

Men att ha 100 mm kanal känns lite snålt rent spontant, sen beror det på längden av kanalen osv.
Men exakt vad flödesskillnaden blir med 150, 125 och 100 mm vet jag inte riktigt så det överlåter jag till någon som kan räkna ut det :)

Tack för svar! Vad man egentligen ska ha vet jag inte, däremot vet jag att IKEA använder sig av 120 mm på deras rör och fläkt. Någon som använt 100 mm rör och kan berätta om erfarenheten?

Det du kan göra är att ringa en sotare i din kommun och fråga lite hur du kan resonera och om det rekommenderas eller ej. Tror själv inte det finns några begränsningar rent formellt på hur stort rör man måste ha. Så länge du har korrekt brandisolering så.

Det funkar med 100-rör men det blir sämre utsugning av oset plus att det kommer låta mer.

Har du egen kanal ut i det fria?
Om ja så räcker det att imkanalen brandisoleras precis när kanalen lämnar köket. Renslucka måste finnas på den horisontella kanalen.

Edit:
Om imkanalen delas med någon annan så ska den vara brandisolerad i hela dess längd, den enda biten som får vara oisolerad är aluflexslangen mellan köksfläkten och röret.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.