Vi håller på att planera vårt kök som kommer renoveras inom kort. Det blir ett IKEA-kök och vi kommer att ta bort alla överskåp som finns idag och istället satsa på längre bänkskivor med förvaringen i lådor.

Dilemmat vi nu ställts inför är hur ergonomiskt det är att förvara tallrikar och glas långt ner? Tanken från början var att ha alla tallrikar, glas och bestick i en 80cm-stomme med lådor och då ha bestick högst upp följt av glas och därefter tallrikar. Men hur smidigt är det egentligen att lyfta i och ur tallrikar från så långt ner? Vi har inte möjlighet att ha fler lådor intill diskmaskinen och man vill ju förstås ha vardagsporslinet i närheten till den så det är antingen en 80cm-stomme eller två 40cm-stommar, vilket är att föredra?

/Sandra

Ergonomiskt är beroende på hur lång personen är skulle jag nog säga. För en kort person är det bättre med tallrikar i lådor och för en lång är det i skåp. Men mest ergonomiskt är väl kanske att ha glas i skåp för dom är lätta, medans tallrikar i en låda som inte är nere vid golvet :)

Sen är det självklar bättre med en 80 stomme än 2 40 stommar om man ska förvara samma typer av saker i dom. i 40 stommar kanske man bara får plats med en tallrik på 24 cm, medans in en 80 stomme får du plats med 3 st tallrikar på bredd

På jobbet är det så, och det funkar hyfsat. Väldigt handikappanpassat för övrigt, då man kan använda det sittande. Jag tror 80 är mer flexibelt, om man väljer en dyr kvalisort som håller för vikten det blir . Det är nog 80 eller rent av 100 på jobbet, men det är ju storkökskvalitet i rejält stål.

Mikael_L
Vi har IKEA-faktum kök, dvs förra versionen, och har våra tallrikar i mellanlådan i 60 cm trelåderskombination.

Vi tycker det funkar jättebra, och barnen kan på ett helt annat vis vara delaktiga i att duka upp bordet.

Glas och koppar har vi dock i överskåp, jag tror dock att utdragslåda i bänkskåp även här skulle funka bra som förvaring. Men nu är det väldigt praktiskt nära mellan diskmaskin och både tallrik och glasförvaring, skulle vi ha glas i låda i bänkskåp skulle det väl antagligen bli ännu ett 60cm-steg längre från DM eller opraktiskt lågt ner i nedersta lådan.

Redigerat:
Tack för era svar. Vi är 1,70 resp 1,90 meter långa.

Känns som att det ändå är mer lämpligt att ha tallrikar längre ner än glas, glas känns som att man använder oftare men det får väl tiden utvisa. Är så vansinnigt svårt att veta hur man vill ha det och vad som funkar rent praktiskt. Hade gärna haft två bredare (60 eller 80 cm) stommar bredvid varann men då hamnar köket för långt ut mot matbordet.

N
Vi har bytt från skåp till lådor. Jag skulle inte vilja byta tillbaka. Det är så mycket lättare att dra ut lådan och ta det man behöver än att sätta sig och börja rota längst bak i ett skåp.

Niq skrev:
Vi har bytt från skåp till lådor. Jag skulle inte vilja byta tillbaka. Det är så mycket lättare att dra ut lådan och ta det man behöver än att sätta sig och börja rota längst bak i ett skåp.
Ja, skåp är inget alternativ. Men hur har ni gjort med tallrikarna? Är det för bökigt att ha de längst ner?

Vi har det så för att som Mikael_L skriver, då kan barnen bli delaktiga i tömmandet av diskmaskin och dukning osv...
Fungerar bra för vuxna med, en vanesak. Vi är 1.80 och 1.96... Tänk på att det blir illa tungt i lådan... se till så grejorna hänger ihop och kolla vad de tål för belastning!

Tallguy196 skrev:
Vi har det så för att som Mikael_L skriver, då kan barnen bli delaktiga i tömmandet av diskmaskin och dukning osv...
Fungerar bra för vuxna med, en vanesak. Vi är 1.80 och 1.96... Tänk på att det blir illa tungt i lådan... se till så grejorna hänger ihop och kolla vad de tål för belastning!
Enligt IKEAs hemsida tål lådan 25 kg så det borde räcka för våra tallrikar 👍

N
SandraPeter skrev:
Ja, skåp är inget alternativ. Men hur har ni gjort med tallrikarna? Är det för bökigt att ha de längst ner?
Vi har dom flata tallrikarna i andra lådan nerifrån och dom djupa längst ner. Jag tycker inte det är så krångligt. Det är väl bara att prova hur ni tycker det känns. Om ni tycker det blir för lågt så är det väl bara att flytta upp dom en låda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.