10 185 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Induktionshäll utan touch
Hej,
Håller på att leta spishäll till det nya köket.
Vill ha en induktionshäll men helst utan touch alltså med vred istället.
Men det verkar halvt hopplöst. Är det verkligen så att alla vill ha touchpanel på spisen idag? Eller är det bara tillverkarna som tvingar oss att ha det?
Har hittat ett par stycken med vred men då blir de plötsligt svindyra.
Någon har tips och erfarnehet av induktionshällar utan touch för inställning av värme?
Håller på att leta spishäll till det nya köket.
Vill ha en induktionshäll men helst utan touch alltså med vred istället.
Men det verkar halvt hopplöst. Är det verkligen så att alla vill ha touchpanel på spisen idag? Eller är det bara tillverkarna som tvingar oss att ha det?
Har hittat ett par stycken med vred men då blir de plötsligt svindyra.
Någon har tips och erfarnehet av induktionshällar utan touch för inställning av värme?
Håller fullständigt med, får spel när hällen plötsligt går i barnlåsläge av sig själv eller stänger ner för ett par droppar vatten på touchpanelen. Har Siemens-häll och skulle vilje ha en häll med separata vred eller touchpanel om det finns.
Inget illa om er ugn och häll men som konstruktion är det tämligen värdelöst. Om exempelvis hällen går sönder efter 3-4 år genom att något tappas på den kan det bli svårt att köpa endast en ny häll om du vill behålla styrningen från ugnen. Det räcker med att tillverkaren gjort ett större modellbyte för att det inte ska finnas någon häll som passar med ugnen.perkaby skrev:
I föreningen där vi bor nu sattes den typen av inbyggnadsspis (kallas så av Bosch/Siemens) in när det byggdes. Helt enkelt en korkad konstruktion vars största fördel för tillverkarens är att man är låste till dem när man ska byta produkt, om man nu inte vill byta både häll och ugn.
Vanligt att det var så förr[SH];2137724 skrev:Inget illa om er ugn och häll men som konstruktion är det tämligen värdelöst. Om exempelvis hällen går sönder efter 3-4 år genom att något tappas på den kan det bli svårt att köpa endast en ny häll om du vill behålla styrningen från ugnen. Det räcker med att tillverkaren gjort ett större modellbyte för att det inte ska finnas någon häll som passar med ugnen.
I föreningen där vi bor nu sattes den typen av inbyggnadsspis (kallas så av Bosch/Siemens) in när det byggdes. Helt enkelt en korkad konstruktion vars största fördel för tillverkarens är att man är låste till dem när man ska byta produkt, om man nu inte vill byta både häll och ugn.
Inget problem om man vill byta häll för de nya har ju touch i glaset men tvärt om blir j pyssligt
Siemens Disc Control är riktigt skön att jobba med. Men min favorit är NEFF (topp of the line från samma koncern). Lite dyrare men så extremt lättjobbad . Ett ex http://www.neff-home.se/produkter/hällar/hällar/T54T51N2.html?source=browse
Nu skall tilläggas att jag är ganska partisk då jag dagligen jobbar med dessa, inkl en del andra märken. Men både Siemens och NEFF är bra och pålitliga grejer.
Nu skall tilläggas att jag är ganska partisk då jag dagligen jobbar med dessa, inkl en del andra märken. Men både Siemens och NEFF är bra och pålitliga grejer.
Neffs lösning var ju också rätt smutt.
Tråkigt bara att det ska vara så mycket dyrare för att man vill ha vred istället för touch. Känner mig nästan tvingad av tillverkarna att köpa med touch och leva med något som jag kommer bli förbannad på titt som tätt.
Tråkigt bara att det ska vara så mycket dyrare för att man vill ha vred istället för touch. Känner mig nästan tvingad av tillverkarna att köpa med touch och leva med något som jag kommer bli förbannad på titt som tätt.
Klicka här för att svara