16 470 läst ·
35 svar
16k läst
35 svar
Kan katten starta spisen?
Vår katt startade spisen för ett par veckor sedan. Jag vaknade av att min fru flög upp och tjoade. Hon hade vaknat av att katten strök sig mot henne och luktade rök. Vi rusade upp till köket, som hade en del stickade rök som kom från stekpannan som stod på spisen. Det vara mest smörrester kvar i pannan, men en plaststekspade låg också kvar, och den hade fått toppen nedsmält. Vi fick vädra ur huset med öppna dörrar under en timme mitt i natten. Lite konstigt att inte brandvarnaren reagerade, men det var kanske inte riktigt tillräckligt med rök ännu.
Vi har varit med om flera gånger att katten har startat spisen, men då har han inte startat någon platta, och vi har varit i närheten och hört pipet och bara schasat bort honom därifrån. Han har en liten sektion till vänster om spisen där han får vara, där han har sin matskål - en kvarleva från småbarnstiden. Det är en induktionsspis, så det är ju bara när det står något på någon platta som något kan hända. Från och med nu lämnar vi aldrig någonting på spisen! Här är en bild på gärningsfiguren som är tillbaka vid scenen och konfronteras med förödelsen.
Måste också passa på att slå ett slag för stålpannor. Det var tur att det inte var nonstickpannan som stod kvar för den hade säkert varit skrot efter den behandlingen. Stålpannan hade en tjock svart stenhård beläggning som jag jobbade länge med för att få bort åtminstone det mesta av. Sedan har resterande svartmissfärgningar sakta försvunnit med användning. Det är som att olika kombinationer av lök, smör, vin, tomater, citron, och annat har fått bort olika delar av resterna
Nu, ett par veckor senare, så är den nästan som ny igen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har varit med om flera gånger att katten har startat spisen, men då har han inte startat någon platta, och vi har varit i närheten och hört pipet och bara schasat bort honom därifrån. Han har en liten sektion till vänster om spisen där han får vara, där han har sin matskål - en kvarleva från småbarnstiden. Det är en induktionsspis, så det är ju bara när det står något på någon platta som något kan hända. Från och med nu lämnar vi aldrig någonting på spisen! Här är en bild på gärningsfiguren som är tillbaka vid scenen och konfronteras med förödelsen.
Logga in
Skapa konto
Måste också passa på att slå ett slag för stålpannor. Det var tur att det inte var nonstickpannan som stod kvar för den hade säkert varit skrot efter den behandlingen. Stålpannan hade en tjock svart stenhård beläggning som jag jobbade länge med för att få bort åtminstone det mesta av. Sedan har resterande svartmissfärgningar sakta försvunnit med användning. Det är som att olika kombinationer av lök, smör, vin, tomater, citron, och annat har fått bort olika delar av resterna
Logga in
Skapa konto
anden2000 försök att koppla in barnspärren på spisen , (det brukar finnas en sådan på induktionshällar).
Då minskar risken att katten råkar slå på spisen om du glömt kvar en kastrull eller stekpanna.
Då minskar risken att katten råkar slå på spisen om du glömt kvar en kastrull eller stekpanna.
Jag har vart på två larm där katt/hund startat brand i kök. Ena va en hund som i sin iver att få tag i mat tryckte på hällen med all hundmat utspilld över den (inte induktion vilket hade klarat köket i detta fall). Det andra va en som kom åt vredet på en vanlig spis med soppåsen uppepå, total köksbrand i detta fallet.
I
I
Ser ut som en abessinier? Härlig och påhittig ras... En grannkåk brann ner för några år sedan när hundarna lyckades slå på spisen när de försökte komma åt de pizzakartongen som låg på den. Hundarna gick åt och höll på att ta med sig dottern i familjen som låg och sov på övervåningen. Spisar oavsett typ är tomma när man inte använder dem här hemma efter det.anden2000 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mycket bra för alla att ta åt sig!Turritops skrev:
Jag försöker få folket här hemma att anamma detta också.
Om man tänker efter så borde det väl gå att få in en varning att induktionshällen inte är "tömd" när alla zoner är avstängda. Lite "pip, pip, pip" var femte minut kanske?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden