Vill så gärna ha marmorbänkskivor i vårt nya kök. Hur är era erfarenheter om hur ömtåligt det är? Kan man behandla dem för att få dem mer tåliga? Dela gärna med er av era erfarenheter!

Det finns behandling som skyddar mot starkt färgade vätskor.
Akemi har ett sortiment som är anpassat (giftfritt) för att fungera vid matlagning.
Det ger också ett litet skydd mot syror. (ättika, citron m.m)
Om man får en sur vätska på marmorn och torkar bort det relativt snabbt går det bra.
Rött vin som får ligga kvar över natten skyddar det däremot inte för.

Det bästa resultatet får man om tillverkaren sköter impregneringen.
http://www.s-tandberg.no/c-108-Fargeforsterker.aspx
Impregneringen får man om man begär att det skall ingå i leveransen.

Jag hade Carrera för många år sedan i ett av mina kök och även om det är väldigt vackert så är det ett är ett väldigt känsligt material som kommer att ta stryk i ett kök om man inte är väldigt, väldigt försiktig.

En sak man ska vara medveten om är att det är förhållandevis mjukt vilket gör att det repas väldigt lätt -flytta en tallrik lite ovarsamt över bänkskivan och det blir repor. Det är även ganska poröst vilket gör att fläckar tränger in i materialet och den ljusa färgen gör att dom syns.

Eftersom stenen är kalkrik reagerar den och bryts väldigt snabbt ned av sura ämnen som vin, vinäger, citron etc. Väntar du en timme med att torka bort en droppe vin så är det förutom en fläck även en tydlig frätskada som både syns och känns med handen (ytan blir som fint sandpapper).

De flesta impregneringsmedel hjälper bra att skydda mot fläckar, men oftast inte alls eller mycket dåligt mot frätskador. De flesta missfärgningar som t ex en monumental rödvinsfläck eller liknande går dock att få bort från en stenbänkakiva eftersom man kan använda helt andra metoder än på t ex ett trägolv eller matta. Mitt hemliga vapen är 30% väteperoxid (finns att köpa på apotek). Det är frätande och mycket reaktivt men reagerar inte med stenen och omvandlas till koldioxid och vatten när det verkar, dvs helt ofarliga ämnen. Frätskadan blir dock kvar och måste slipas bort om man vill bli av även med den.

Personligen kan jag tycka att slitaget och fläckarna som blir på Carrera i ett kök med tiden tillför lite känsla i rustika kök, men kan få ett strikt kök att se slitet och trist ut.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.