Byggahus.se

Kan katten starta spisen?

1. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Dom nya moderna spishällarna brukar ha touch knappar på hällen. Vad händer när katten trampar omkring på spisen, kan den sätta på spisen i misstag? Jag har för mig att man kan aktivera ett "katt lås" så man måste trycka typ 3 sekunder för att starta en platta men det känns ändå lite osäkert, eller?
    :)

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Jag skulle inte köpa en touchhäll om jag hade katter. Det skulle inte vara värt att at risken. De katter jag hade förut spelade t.ex ibland på en av mina CD-spelare genom att gå på den. De satte också igång dammsugaren en natt, antagligen genom att hoppa på knappen. (Det tog ett tag innan jag fattade vad det var för oväsen som väckte mig då.)

3. Harrieth
    Medlem · Västernorrland · 285 inlägg

Harrieth

Medlem
    Väljer du en induktionshäll och inte placerar en kastrull på plattan så går inte värmen igång. Induktionshällen fungerar mha magnetism.
    Kan vara ett tips om du har katt och vill ha touchknappar på hällen!

4. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Ok, induktionshäll. :)

Är det nån vars katt verkligen lyckas starta spisen? Skulle vara lite intressant allmänbildande info om nån visste. ;)

5. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    Det finns ju barnspärr, jag scannade över manuelen till vår nya induktion igår och minns inte exakt men det handlade ju om flera sekunder som du skriver och det verkar extremt osannolikt att en katt skulle fixa det...

6. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Om man måste trycka på en knapp i flera sekunder för att få igång spisen för att den ska vara barnsäker så skulle jag nog föredra ett vanligt vred.

7. O
    Medlem · Stockholm · 1 364 inlägg

OlaF

Medlem
    Inte starta spisen men en katt lyckades trampa ctrl-alt-delete på en dator jag hade och det var på den tiden det betydde "starta om utan att fråga" :)

8. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Lyckas katten med ctrl-alt-delete så kan den säker få igång hällen ochså...

• Laddar…
  9. O
    Medlem · Stockholm · 1 364 inlägg

OlaF

Medlem
    Säkerligen. Själv föredrar jag vred oavsett vad katten tycker. Känns som om det är snabbare och mer intuitivt än touchknappar och man ser vad vredet står på oavset betraktningsvinkel.

10. L
    Medlem · Västra Götalands län · 193 inlägg

Lassie

Medlem
    Jag skall låta Whisky (Min katt) testa en touchknapp ikväll så får vi se vad som händer. Tyvärr så har jag givit upp på touchspisar (Blev galen på Electroluxknapparna som "aldrig"reagerade på fingrar (Kanske på tassar, men det vet jag inte)).
    Katten får testa knappen till badrumsbelysningen, återkommer med rapport.

11. F
    Medlem · 29 inlägg

Figura

Medlem
    Vår ena katt, Tiger, har väckt oss många nätter sedan vi fick vår induktionshäll. Den piper och lever om något ligger (går) över knapparna.
    Dock startar den som väl är inte, eftersom han är av päls.

Första natten satt två personer käpprätt upp i sängen och tittade på varandra med totalförvirrad min - VAD HÄNDER? Synd att inte dolda kameran filmade.

Finns någon form av barnspärr men vi har inte tagit till oss hanteringen av dito ännu.

12. A
    Medlem · 286 inlägg

ankan35

Medlem
    Vi har också katter och valde därför induktionshäll. De har inte lyckats sätta igång den ännu och skulle de lyckas så händer ändå inget. Man får trycka till touchknapparna på vår, tror inte de har så mycket tryck under tassarna, men man vet aldrig.

13. J
    Medlem · skåne · 36 inlägg

Janroma

Medlem
    Klart katten kan starta spisen, är den bara tillräckligt hungrig så är det inga problem....

14. S
    Medlem · 1 635 inlägg
    Ja! Vet en katt som lyckats. Touchknapparna på vår förra häll regaerade på att man "täckte för/skärmade av ljuset i rummet" när man satte fingret över. Som jag förstår det så regerade vår häll inte på själva trycket eller på själva beröringen. Den skulle också "kalibreras" till ljuset i rummet genom att man rörde vid alla knappar i en viss följd när den installerades osv. Det var en Selectro häll och det stod så i bruksanvisningen.

Vår nuvarande är en Siemens och den får alltid frispel på knapparna när det kokar över eller när man torkar rent med en trasa. Så vi har faktiskt valt n med vanlga vreden som sitter på ugnen i stället. men några få funktioner finns trots det ovanpå hällen med touchknappar

15. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem
    De hällar som har ett 'power' reglage startar med värde 0 på de individuella plattorna. För att det sedan ska 'hända grejjer' så måste man dessutom dra upp värmen på individuell platta.

För induktonshällar krävs att det finns ett material med järnkärna på plattan för att någon skada ska kunna ske vilket inte krävs på en halogenhäll.

Så visst, har katten tur/otur när den spankulerar omkring på en induktionshäll med sin rinbrynja av järn så skulle den kunna göra illa sig. Då får man som god kattägare börja använda sig av barnspärren som hällarna har.

Samtidigt så får det mig att fundera på om man skulle vilja ha kattrackaren gåendes omkring på ytor där man lagar mat???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.